Inhoud torus/bol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

Inhoud torus/bol

Volgende opgave is gegeven:

Bepaal de inhoud van de torus die ontstaat door wentelen om de X-as van een cirkel met straal R en middelpunt (0,m) en m>R.

Mijn vraag:

Als de cirkel met zijn middelpunt op de X-as ligt en daar rond draait. Dan heeft men toch geen torus maar toch enkel een bol?

Antwoord volgens de cursus is: inhoud: 2 x PI² x m x R²

(dit is alleszins niet de inhoud van een bol). Is de opgave nu fout en moet er gewenteld worden om de Y-as? of begrijp ik het verkeerd?

Alvast bedankt

PS. Ik heb het zelf even berekend als ik cirkel om de Y-as wentel, dan klopt het antwoord volgens de cursus wel. Mag ik er vanuit gaan dat de opgave fout is? Of maak ik een fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inhoud torus/bol

Brambe schreef:Bepaal de inhoud van de torus die ontstaat door wentelen om de X-as van een cirkel met straal R en middelpunt (0,m) en m>R.

Mijn vraag:

Als de cirkel met zijn middelpunt op de X-as ligt en daar rond draait. Dan heeft men toch geen torus maar toch enkel een bol?
Je cirkel ligt toch, wegens het gegeven op de y-as? En m is nog wel zo dat je cirkel nooit de x-as kan snijden... Maak maar eens een (simpel) plaatje ervan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 84

Re: Inhoud torus/bol

Ik had mij vergist met de coördinaten .. Ik had de cirkel op de x-as gelegd in de plaats van de y-as. Domme fout van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inhoud torus/bol

Kan gebeuren :) . Je geraakt er dan wel uit?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 84

Re: Inhoud torus/bol

Ja :-) heb het antwoord al gevonden op die manier. Bedankt!

Reageer