Meer rood in de ochtendzon ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 567

Meer rood in de ochtendzon ?

Bij de prille zonsopkomst bewegen we door de draaiïng van de aarde bijna recht naar de zon toe.

Bij zonsondergang bewegen we door de draaiïng van de aarde van de zon weg.

Ik heb het even niet over de beweging ,van de aarde ten opicht van de zon ,ten gevolge van de baan die de aarde rond de zon maakt.

Mijn vraag gaat over het verschil van ochtend -en avondzon in één dag. Namelijk of er door deze draaibeweging meer rood zit in de ochtendzon ? Of is deze roodverschuiving verwaarloosbaar ten gevolge van een variabele luchtsamenstelling die niet heel juist kan voorspeld worden bij zonsopkomst en ondergang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Meer rood in de ochtendzon ?

De snelheid van een punt op de evenaar vanwege de draaiing om de aardas is 5 km/s, terwijl de lichtsnelheid 30000 km/s bedraagt.

De relatieve dopplershift is dus erg klein, ongeveer 0,001 %. Misschien is die kleine dopplershift met nauwkeurige spectroscopen meetbaar aan spectraallijnen. Echter, de met het oog waargenomen kleur van de zon is iets anders: dat is de gemiddelde kleur van een breed spectrum, waarbij spectraallijnen er niet toe doen. Met het blote oog zul je niets merken van die kleine dopplerverschuiving.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Meer rood in de ochtendzon ?

De snelheid van een punt op de evenaar vanwege de draaiing om de aardas is 5 km/s, terwijl de lichtsnelheid 30000 km/s bedraagt.
ongeveer 0,5 km/s resp 300 000 km/s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Meer rood in de ochtendzon ?

ongeveer 0,5 km/s resp 300 000 km/s.
Bedankt voor de correctie, slordig van mij.

Wat ik door haast ook wegliet is dat de vraag van Gelukkoos prachtig aansluit bij wat Christian Doppler zelf hoopte te verklaren met zijn Dopplershift: de kleurigheid van dubbelsterren. Later werd duidelijk dat hij de invloed van de shift op kleur had overschat.

Reageer