Springen naar inhoud

Matrix vergelijkingen in maple

• Log in om te kunnen reageren

MaartenMees

MaartenMees

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2012 - 15:19

Hey,
heeft er iemand een idee hoe ik deze matrices verder kan uitreken zodat ik een matrix uitkom
waar de uitkomsten van a,b,c,d,e,f,g,h,i instaan?

Capture.JPG

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2012 - 15:27

Is dit de volledige (en letterlijke) opgave?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

MaartenMees

MaartenMees

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2012 - 15:37

Neen dit is de volledige opgaven:

Capture.PNG

Maar er moet toch een manier zijn om maple de vergelijkingen te laten oplossen buiten ze over te typen.
Want dan lost die ze wel op zonder problemen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 januari 2012 - 15:46

Okee, dus alle a, b c, etc. zijn overal hetzelfde :). Ik werk niet vaak met Maple, maar een je hebt 9 vergelijkingen voor 9 onbekenden. Dat is toch perfect oplosbaar? Bijv solve kun je daarvoor gebruiken. Er is maar ťťn manier zo op het eerste zicht die ik kan bedenken om dat in ťťn keer op te lossen, maar die is niet mooi. Zal er eens over denken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

MaartenMees

MaartenMees

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2012 - 16:03

> opl := solve([A, B, C], [a, b, c, d, e, f, g, h, i]);
Error, invalid input: solve expects its 1st argument, eqs, to be of type {`and`, `not`, `or`, algebraic, relation(algebraic), ({list, set})({`and`, `not`, `or`, algebraic, relation(algebraic)})}, but received [(Vector(3, {(1) = .4*a+2*b-1.6*c, (2) = .4*d+2*e-1.6*f, (3) = .4*g+2*h-1.6*i})) = (Vector(3, {(1) = 4, (2) = 0, (3) = -.8})), (Vector(3, {(1) = -.8*a+1.2*b, (2) = -.8*d+1.2*e, (3) = -.8*g+1.2*h})) = (Vector(3, {(1) = -2, (2) = 1.4, (3) = 1.4})), (Vector(3, {(1) = a+.2*b+.6*c, (2) = d+.2*e+.6*f, (3) = g+.2*h+.6*i})) = (Vector(3, {(1) = 1.7, (2) = 2, (3) = 2.3}))]

Als ik de 9 vergelijkingen over type en dan de functie solve ingeef werkt het wel maar dat is wel heel veel werk

alvast bedankt :)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2012 - 15:28

Het is er gisteren dus niet meer van gekomen. Dan maar nu :). Ik vermoed dat Maple wel vlot een inverse matrix kan berekenen? Bijv inverse(A) werkt 9 kansen van de 10.

Ik zou eerst de matrix van basisverandering van S (en T) naar de eenheidsbasis opstellen. Dit is vrij triviaal normaal... Zie je waarom dit nuttig is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures