Matrix vergelijkingen in maple

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Matrix vergelijkingen in maple

Hey,

heeft er iemand een idee hoe ik deze matrices verder kan uitreken zodat ik een matrix uitkom

waar de uitkomsten van a,b,c,d,e,f,g,h,i instaan?
Capture.JPG
Capture.JPG (50.33 KiB) 167 keer bekeken
Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrix vergelijkingen in maple

Is dit de volledige (en letterlijke) opgave?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Matrix vergelijkingen in maple

Neen dit is de volledige opgaven:
Capture.PNG
Capture.PNG (816.06 KiB) 164 keer bekeken
Maar er moet toch een manier zijn om maple de vergelijkingen te laten oplossen buiten ze over te typen.

Want dan lost die ze wel op zonder problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrix vergelijkingen in maple

Okee, dus alle a, b c, etc. zijn overal hetzelfde :) . Ik werk niet vaak met Maple, maar een je hebt 9 vergelijkingen voor 9 onbekenden. Dat is toch perfect oplosbaar? Bijv solve kun je daarvoor gebruiken. Er is maar één manier zo op het eerste zicht die ik kan bedenken om dat in één keer op te lossen, maar die is niet mooi. Zal er eens over denken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Matrix vergelijkingen in maple

> opl := solve([A, B, C], [a, b, c, d, e, f, g, h, i]);

Error, invalid input: solve expects its 1st argument, eqs, to be of type {`and`, `not`, `or`, algebraic, relation(algebraic), ({list, set})({`and`, `not`, `or`, algebraic, relation(algebraic)})}, but received [(Vector(3, {(1) = .4*a+2*b-1.6*c, (2) = .4*d+2*e-1.6*f, (3) = .4*g+2*h-1.6*i})) = (Vector(3, {(1) = 4, (2) = 0, (3) = -.8})), (Vector(3, {(1) = -.8*a+1.2*b, (2) = -.8*d+1.2*e, (3) = -.8*g+1.2*h})) = (Vector(3, {(1) = -2, (2) = 1.4, (3) = 1.4})), (Vector(3, {(1) = a+.2*b+.6*c, (2) = d+.2*e+.6*f, (3) = g+.2*h+.6*i})) = (Vector(3, {(1) = 1.7, (2) = 2, (3) = 2.3}))]



Als ik de 9 vergelijkingen over type en dan de functie solve ingeef werkt het wel maar dat is wel heel veel werk

alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrix vergelijkingen in maple

Het is er gisteren dus niet meer van gekomen. Dan maar nu :) . Ik vermoed dat Maple wel vlot een inverse matrix kan berekenen? Bijv inverse(A) werkt 9 kansen van de 10.

Ik zou eerst de matrix van basisverandering van S (en T) naar de eenheidsbasis opstellen. Dit is vrij triviaal normaal... Zie je waarom dit nuttig is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer