Enthalpieverandering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Enthalpieverandering

Hallo iedereen

Op een voorbeeldexamen van de universiteit voor het vak chemie krijg ik volgende vraag:

Na een intramusculaire injectie gaat een geneesmiddel zich langzaam doorheen het omringende weefsel verdelen.

a) voorspel de spontaneïteit van dit proces als u uit ervaring weet dat hiermee verwaarloosbare enthalpieveranderingen optreden

b) leg uit hoe (afgezien van fysiologische interacties) de spontaneïteit zou veranderen met toenemende lichaamstemperatuur

Nu ben ik eigenlijk helemaal niet zeker van het antwoord op bovenstaande vragen.

Ik zou persoonlijk denken dat het proces spontaan zou verlopen en bij toenemende temperatuur nog meer zou versnellen.

Maar ik vind geen goede argumentatie hiervoor...

Wie kan mij helpen?

Dank bij voorbaat!

Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Enthalpieverandering

Naar welke soort energie kijk je in de scheikunde om te beslissen of een reactie (in theorie) al dan niet spontaan is?

Verder is er een verwaarloosbare entropieverandering, wat kan je dan besluiten omtrent ∆H? ∆H = ???
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Enthalpieverandering

Spontaneïteit wordt bepaald door hoeveelheid vrije energie. Delta G < O = spontaan proces.

Dus G = H - T.S waarbij H dus verwaarloosbaar is, moet G negatief zijn, wat dus leidt tot een spontaan proces.

En wanneer T nog vergroot wordt, zal die spontaneïteit enkel nog meer toenemen, omdat G nog negatiever wordt.

Klopt m'n redenering? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Enthalpieverandering

Precies!

Let wel: het gaat steeds om een energieverandering en dus ∆G, ∆H en ∆S maar je redenering is goed!

Weet je ook waarom ∆S in dit geval nooit negatief kan zijn?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Enthalpieverandering

Voor de goede orde, dit is pas het begin van de redenering. Inderdaad kun je besluiten dat waneer ∆H verwaarloosbaar is, de vrije energie-verandering uitsluitend wordt bepaald door de term T∆S.

Is die term groter dan 0, dan geldt dat ∆G < 0 waardoor het proces spontaan verloopt.

De kern van de redenering is uitleggen waarom T∆S > 0
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Enthalpieverandering

Kravitz schreef:Precies!

Let wel: het gaat steeds om een energieverandering en dus ∆G, ∆H en ∆S maar je redenering is goed!

Weet je ook waarom ∆S in dit geval nooit negatief kan zijn?
Marko schreef:Voor de goede orde, dit is pas het begin van de redenering. Inderdaad kun je besluiten dat waneer ∆H verwaarloosbaar is, de vrije energie-verandering uitsluitend wordt bepaald door de term T∆S.

Is die term groter dan 0, dan geldt dat ∆G < 0 waardoor het proces spontaan verloopt.

De kern van de redenering is uitleggen waarom T∆S > 0
Ik veronderstel dat T∆S hier nooit negatief kan zijn omdat er een toename plaatsvindt van de entropie. De ingespoten vloeistof heeft in een lichaam namelijk een grotere ruimte beschikbaar waarin deze zich op meer manieren kan ordenen, niet? En aangezien we hier ook werken op lichaamstemperatuur is temperatuur sowieso ook positief...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Enthalpieverandering

Klopt.

De temperatuur druk in deze formule uit in Kelvin, deze is dus altijd positief.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Enthalpieverandering

Bedankt voor de ondersteuning!

Kevin

Reageer