Zelfinductie van een spoel berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 46

Zelfinductie van een spoel berekenen

Hey, is er een formule om de zelfinductie van een spoel te berekenen?

Is de zelfinductie afhankelijk van het aantal windingen/diameter en lengte van de spoel? Is ze afhankelijk van de permittiviteit van het medium?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Met een beetje googelen had je dit kunnen vinden:

spoelformule

Daar kun je zien dat het antwoord op al je vragen ja is.

Berichten: 46

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Daar wordt toch niet gesproken over permittiviteit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Ze hebben het daar over permeabiliteit. Dat heeft betrekking op magnetisme.

Permittiviteit heeft te maken met elektrische velden, is dus in dit verband de verkeerde term.

Berichten: 46

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Ok bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Kun je deze formule ook gebruiken om vermogen/spanning/ stroomsterkte-verlies uit te rekenen voor een opgerolde elektra-kabel?

Wil dit namelijk gebruiken in spreadsheet voor kabels voor caravans en campers.

Deze worden vaak grotendeels opgerold gebruikt, door overschot aan kabellengte.

Dan werkt dit ook als spoel.

Dit zou wel eens meer verliezen kunnen geven dan de dunne draden en lange lengte van de kabel, indien helemaal uitgerold gebruikt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

jadatis schreef: ma 02 apr 2012, 16:26
Deze worden vaak grotendeels opgerold gebruikt, door overschot aan kabellengte.

Dan werkt dit ook als spoel.
Dat is een misverstand. In een voedingskabel lopen de stromen in de aanvoerdraad en in de retourdraad tegengesteld aan elkaar. De magneetvelden van die stromen heffen elkaar op, zodat een opgerold snoer geen zelfinductie heeft, of in ieder geval verwaarloosbaar.

In zo'n kabel treden alleen ohmse verliezen op, en als je hem opgerold gebruikt zit alle opgewekte warmte op een kluitje en kan de kabel te warm worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Maar als de tegengestelde magneetvelden elkaar opheffen, gaat dan toch niet de energie 2x verloren , mogelijk in warmte. op onze rolbox staat afgerold iets van 1100 watt en opgerold ongeveer 450 watt ( uit mijn hoofd).

Betekent ongeveer 5 A afgerold en 2A opgerold. Ohmse verliezen zijn dan , uitgerekend met een spreadsheet gehaald van Belgies camperforum iets van 10 watt , wat nooit zoveel warmteontwikkeling kan geven , dat dit de isolatie kan doen smelten, schat ik in. ( gerekent met 20 meter kabel omdat 2x 0.75mm2 en verschil 5 en 2 ampere.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Werken met een spreadsheet is gevaarlijk als je niet precies weet wat je aan het doen bent.

Ik kom met een rekenmachientje aan 3,6W bij 2A, en 22,5W bij 5A.

En die 22,5W is zeker voldoende om de isolatie te laten smelten als de kabel in de box is opgerold.

Wat je bedoelt met dat de energie niet 2 keer verloren gaat snap ik niet. De warmteontwikkeling is afhankelijk van de ohmse weerstand en van de stroom. Daarbij maakt het niks uit of de kabel is opgerold of helemaal uitgerold.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zelfinductie van een spoel berekenen

Wat ik bedoelde was, dat ondanks dat de beide spoelwerkingen elkaar opheffen, ze toch energie kosten.

Maar ik heb maar eens een test gedaan,eigenwijs als ik ben.

Heb daarvoor de stofzuiger van max 1700 watt aan met snoerr uitgerold , aangesloten op elektrarolbox van 10 m 3 x 0,75 mm^2 . Eerst uitgerold en in vrije stopcontact waar de snoer in ging, de spanning gemeten met digitale multimeter. Was 229 volt. In het vrije stopcontact op de rolbox gemeten 227 volt, dus 2 volt verlies.

Daarna rolbox bijna helemaal opgerold en weer stopcontact en rolboxstropcontact gemeten.

228 volt /226 volt, dus verlies eveneens 2 volt. Dus hiermee moet ik toch toegeven dat Klazon gelijk heeft, maar dat wist ie zelf natuurlijk al .

Mogelijk werkt het als bij een transformator, dat de beide spoelwerkingen elkaars veld opvangen en de energie weer terugwinnen.

Reageer