Ijzersulfide in strandzand

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ijzersulfide in strandzand

Hallo,

Op een stukje strand in Curacao is het zand boven de waterlijk mooi wit maar onder de waterlijk wordt het zand een zwarte massa met een geurtje. Het gaat hier over een stuk strand van ongeveer 20 x 20 meter en van 0 tot 1.50 meter diep.

Het water en het zand is in een lab onderzocht en lees hier het resultaat:

Sulfaat in water reageert met organisch materiaal dat in de bodem en water aanwezig is. Het sulfaat wordt hierbij omgezet tot sulfide. Het sulfide reageert met ijzer tot ijzersulfide (FeS) wat zwart is. Dit gebeurt in anaerobe omstandigheden (wat betekent: zonder lucht of zuurstof). Sulfide stinkt.

Als er terug lucht bij komt (bv. zand uit water halen en in zon leggen), wordt het sulfide omgezet tot sulfaat, ook het ijzer wordt geoxideerd en men krijgt ijzersulfaat (Fe2(SO4)3 ) wat licht geel /wit is. Het zwarte zand wordt dus terug licht.

De reactie gaat dus op omdat er organisch materiaal is (bv. wieren , afvalwater, dode planten en dieren,....) + omdat er weinig zuurstof is.

Nu mijn vraag:

Bestaat er een mogelijkheid om deze reactie te voorkomen of te verminderen zodat het strand onder water ook wit blijft??

Dank voor Uw reacties.

Berichten: 567

Re: Ijzersulfide in strandzand

Als ik het goed begrijp zijn er in zeewater overal sulfaten aanwezig en is de vorming van het niet-stinkende ijzersulfaat geen probleem.

Alleen zou je op het stuk van 20 x 20 meter ,anaërobe (=zonder zuurstof)-reacties moeten tégengaan ,vermoedelijk omdat daar ofwel teveel organisch materiaal is ,ofwel speciaal organisch materiaal dat aanleg heeft voor anaërobe reacties.

Ik stel dus voor om met een grove hark dat stuk van 20x20 meter af en toe om te woelen zodat de zuurstof uit het zeewater geen anaërobe reacties meer teweeg kan brengen (dus geen ijzersulfide-vorming).

Reageer