Springen naar inhoud

Omega-3-vetzuren

• Log in om te kunnen reageren

Bart95

Bart95

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2012 - 15:15

Hallo allemaal,

Ik zit in de vijfde klas van het gymnasium en ik moet voor een opdracht van biologie een kort verslag schrijven over bepaalde vitaminen, mineralen en andere stoffen. De stof die ik gekozen heb, of eigenlijk de groep stoffen, heten omega-3-vetzuren. Een punt wat in het verslag aan bod moet komen, is de chemische vorm van de stof. Na zelf op internet onderzoek te hebben gedaan, ben ik hier helaas niet uitgekomen.
Is er misschien iemand die weet wat de chemische vorm is van omega-3-vetzuren?

Alvast bedankt.

Groet,
Bart

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2012 - 17:38

Na zelf op internet onderzoek te hebben gedaan, ben ik hier helaas niet uitgekomen.

Dat zou me verwonderen, op de eerste site (wikipedia) staat er toch al een structuurformule van een omega-3-vetzuur?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Bart95

Bart95

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2012 - 17:47

Dank voor je reactie, maar het gaat niet om de structuurformule. Het gaat erom in welke vorm het binnenkomt. Tessa13 haalde in een andere topic het voorbeeld aan dat fosfor als fosfaat wordt opgenomen. Het kan zo zijn dat de omega-3-vetzuren gewoon als omega-3-vetzuren worden opgenomen, maar mogelijk is er dus iets aan de hand als in het bovenstaande voorbeeld. Dit is dus wat voor mij niet duidelijk was.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

wesleyc

wesleyc

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2012 - 21:49

omega-3-vetzuren zitten in vet :)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 januari 2012 - 22:36

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vet

Vetten bestaan grotendeels uit triglyceriden. Dat zijn esters gevormd uit glycerol (een trifunctioneel alcohol), en drie vetzuurgroepen. Het type vet wordt bepaald door de er in aanwezige vetzuren en de andere al dan niet verzeepbare bestanddelen.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 januari 2012 - 22:38

Vetmoleculen zijn verbindingen van glycerol en drie vetzuren. De binding tussen glycerol en een vetzuur is een esterbinding. Er zitten in vet normaal gesproken dus, afgezien van vetbederf e.d., geen 'vrije' vetzuren.
Voor vet mag je ook olie lezen. Olie is vet met een smeltpunt onder kamertemperatuur maar met dezelfde chemische samenstelling.
Vetzuren verschillen in lengte en in aantal dubbele bindingen en de vetzuursamenstelling van een vet bepaalt de eigenschappen van het vet, zoals smeltpunt.

Als een vet ook een dubbele binding heeft aan het derde C -atoom vanaf het einde gerekend wordt dat vetzuur een omega-3-vetzuur genoemd maar verder zit dat vetzuur ook gewoon aan glycerol veresterd.
Kijk maar eens op het etiket van een pakje dieetmargarine, er staan echt geen 'vrije' vetzuren bij.

Bart95

Bart95

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 09:53

Hartelijk dank allemaal! Ik denk dat ik dacht dat de vraag moeilijker was dan dat het eigenlijk was, maar door jullie antwoorden blijkt het eigenlijk heel logisch te zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures