Hout drogen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Hout drogen

Per jaar heb ik ongeveer 6 a 10 kuub hout nodig om te stoken. Hout moet uiteraard droog zijn om het hoogste stookrendement te verkijgen.

Als ik buiten het hout opsla om te drogen, dan doet de wind het meeste werk. Maar dat duurt 2 a 3 jaar alvorens het bruikbaar is.

Is er een manier om dat te versnellen of is er een ander proces beschikbaar, zonder al te veel extra kosten ?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hout drogen

Dan zit je al snel aan een verwarmde droogplaats te denken. Dit brengt dusdanig stookkosten met zich mee, dat schiet niet op. Het goedkoopste is dus inderdaad om geduld te hebben. Hierbij is het ook belangrijk om je hout af te dekken en er voor te zorgen dat het niet direct op de grond ligt (paar dwarsbalkjes of tegels zijn voldoende). Gaat dit nog steeds niet snel genoeg dan zou je kunnen kijken of je wat hout in een garage of een andere (warmere) plek van het huis zou kunnen leggen. Dit zou het drogen kunnen versnellen. Natuurlijk zou je het hout ook allemaal los van elkaar kunnen leggen wat niet echt praktisch is aangezien je dan weer ontzettend veel ruimte nodig gaat hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hout drogen

Dan zit je al snel aan een verwarmde droogplaats te denken. Dit brengt dusdanig stookkosten met zich mee, dat schiet niet op. Het goedkoopste is dus inderdaad om geduld te hebben. Hierbij is het ook belangrijk om je hout af te dekken en er voor te zorgen dat het niet direct op de grond ligt (paar dwarsbalkjes of tegels zijn voldoende). Gaat dit nog steeds niet snel genoeg dan zou je kunnen kijken of je wat hout in een garage of een andere (warmere) plek van het huis zou kunnen leggen. Dit zou het drogen kunnen versnellen. Natuurlijk zou je het hout ook allemaal los van elkaar kunnen leggen wat niet echt praktisch is aangezien je dan weer ontzettend veel ruimte nodig gaat hebben.
Hout binnen opslaan in een gebouw is wel mogelijk, maar dan kan de wind zijn werk niet doen. Wat voor een effect heeft dat dan op het drogingsproces?

Pas omgehakt hout heeft 50% vocht in zich, heb ik althans gelezen.

Mijn idee is om buiten het hout tussen 2 bomen op te stapelen. Regen en sneeuw zal m.i. niet zoveel effect hebben daar het niet binnen de kern van het hout kan komen.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hout drogen

binnen is de temperatuur over het algemeen hoger. Tijd is vaak de goedkoopste oplossing (moet je wel genoeg ruimte hebben om alles te drogen). Een simpel afdak of een stuk stevig afdek doek kan vaak al genoeg zijn, om het hout enigsinds van de elementen af te schermen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hout drogen

binnen is de temperatuur over het algemeen hoger. Tijd is vaak de goedkoopste oplossing (moet je wel genoeg ruimte hebben om alles te drogen). Een simpel afdak of een stuk stevig afdek doek kan vaak al genoeg zijn, om het hout enigsinds van de elementen af te schermen.
Ruimte is geen probleem, iets van 750 m2 woon/leefruimte. Ik denk dat ik een try-out doe, een deel buiten en een deel binnen.

Ik kan die 2 delen selecteren en eerst wegen en later -6 maand ?- opnieuw. Ik meet dan de absolute en percentuele verschillen in gewicht. Hoeveel vocht is eruit.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hout drogen

Als ruimte geen probleem is waarom dan niet gewoon de standaard oplossing. Elke zomer opslaan wat je over 2,5 jaar nodig denkt te hebben. Werkt bij mij perfect, dat wil zeggen heb altijd geschikt hout op voorraad. Toegegeven, stook maar 1 kuub per winter.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hout drogen

Als ruimte geen probleem is waarom dan niet gewoon de standaard oplossing. Elke zomer opslaan wat je over 2,5 jaar nodig denkt te hebben. Werkt bij mij perfect, dat wil zeggen heb altijd geschikt hout op voorraad. Toegegeven, stook maar 1 kuub per winter.
Dat is juist gedacht. Maar ik moet even een aanloop hebben vanuit het niets. Maar ik wil ook zelf een beetje beslissen wanneer ik ga kappen en zagen. Daarnaast altijd op zoek naar een hoe kan het beter :)
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Hout drogen

Misschien simpel gedacht, maar is aankoop van een (klein) voorraadje dat je kunt gebruiken terwijl de grote bulk droogt niet eenvoudiger?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hout drogen

Misschien simpel gedacht, maar is aankoop van een (klein) voorraadje dat je kunt gebruiken terwijl de grote bulk droogt niet eenvoudiger?
Correct, dat doe ik ook nu, er is even geen alternatief. Maar afgezien van geld is het leuk om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en dat bedoel in de brede zin des woords.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Hout drogen

Dat snap ik, maar je hebt toch een aanloop nodig totdat je zelfvoorzienend bent. Dat lukt nooit van de ene maand op de andere.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hout drogen

Dat snap ik, maar je hebt toch een aanloop nodig totdat je zelfvoorzienend bent. Dat lukt nooit van de ene maand op de andere.
Daarom ook op zoek naar een zo'n kort mogelijke periode...
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.816

Re: Hout drogen

Een ventilator op je afdak (op wind-energie) kan ook nog helpen.

Op een goede manier stapelen.

Drogen bij de haard?

Gekloofd hout is na één maand voldoende droog om prima te kunnen branden in een kachel.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hout drogen

Thionyl schreef:Een ventilator op je afdak (op wind-energie) kan ook nog helpen.

Op een goede manier stapelen.

Drogen bij de haard?

Gekloofd hout is na één maand voldoende droog om prima te kunnen branden in een kachel.
'Na één maand voldoende droog'...hoe krijg je dat dan droog ?
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.816

Re: Hout drogen

Simpel door er lucht over te laten waaien.

Vind je hele discussie en je uitgangspunt van 2 á 3 jaar zinloos.

Vroeger en dat is gewoon uit ervaring waren een paar maanden al meer dan voldoende en nu ineens niet. Kan je verzekeren dat ik heel wat kampvuren gemaakt heb van hout dat minder lang gedroogd was.

Ook een kwestie van het juiste hout kappen.
LiA

Berichten: 1.816

Re: Hout drogen

Hier staan wel de nodige antwoorden:

nl.wikipedia.org/wiki/Brandhout
LiA

Reageer