Uitleg irreversibel is vaag

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Uitleg irreversibel is vaag

Hallo iedereen,

Er is mij iets niet duidelijk ivm een onomkeerbaar proces.

In mijn cursus staat er dat een proces irreversibel is, doordat eht systeem niet de tijd heeft om

tot evenwicht te komen op elk ogenblik.

Over welk evenwicht hebben ze het hier dan? Ik zie niet in hoe ik het moet interpreteren.

Alvast bedankt bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Uitleg irreversibel is vaag

Over welk evenwicht hebben ze het hier dan?
Dat hangt van het proces af.

Bijvoorbeeld: om water omkeerbaar op te warmen van 20 naar 30 graden zou je een heleboel warmtebronnen (media) moeten gebruiken, elk met een ietsje hogere temperatuur. Dus je warmt het water op van 20 naar 20 + ΔT met een medium1 dat een temperatuur heeft van 20 + ΔT graden, waarbij ΔT oneindig klein is. Het water en het medium zijn dus als het ware in evenwicht want de warmte kan omkeerbaar van medium1 naar water en weer terug van water naar medium1, want ΔT is immers oneindig klein.

Daarna warm je het water op van 20 + ΔT naar 20 + 2ΔT met medium2 wat een temperatuur heeft van 20 + 2ΔT.

Enzovoorts met vele andere media tot het water uiteindelijk 30 graden is.

Je hebt het water dan omkeerbaar opgewarmd want je kunt het ook weer omkeerbaar afkoelen door de omgekeerde volgorde van handelingen: telkens aan de diverse media oneindig kleine beetjes warmte teruggeven door het water in een oneindig aantal stapjes van ΔT af te koelen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer