Springen naar inhoud

By value versus by reference


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Johan

    Johan


  • >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2012 - 11:44

Ik zit met het volgende dilemma. Zal het proberen uit te leggen met een voorbeeld.

Jan koopt een brood bij de bakker.
Kees koopt een worst bij de slager.
Henk koopt een auto bij de garage.


Dit zijn normale zinnen en scenario's.

Als je deze informatie echter in een systeem wil opslaan, dan wil je eigenlijk zaken classificeren, groeperen en ordenen, om sneller antwoorden op vragen te kunnen geven.

Bijv.
Over hoeveel personen praten we hier?
Hoeveel verschillende producten worden er gekocht?


Je zou hier bijv. 3 categorien kunnen maken:
1. personen
2. producten
3. winkels

Je bouwt dan de zinnen op door niet de waarden te gebruiken, maar een referentie naar de waarden in de categorien.
Jan (=referentie) koopt een brood (=referentie) bij de bakker (=referentie).

Nu de vraag:
Wat is beter/logischer?
a. De waarden in de zin en de referenties in de categorien
b. De waarden in de categorien en de referenties in de zin
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileď

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2012 - 12:18

Beter/logischer in welk opzicht? reference/value doet mij denken aan object-georienteerd programmeren, dus dat zou vanuit een ICT architectuur perspectief kunnen zijn. Maar zoals je de vraag stelt, gaat het om een taalkundige vraag.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 januari 2012 - 12:33

byVal/byRef doet mij ook eerder denken aan iets bij programmeren terwijl je probleem mij meer database-design lijkt.

In een programmeertaal geef je doorgaans 'grote' objecten door by reference omdat dat veel sneller gaat dan by value.

In databases gebeurt die keuze meer op basis van designregels. Je wilt een database in een bepaalde 'normal form' krijgen. Dat houdt in dat je inderdaad een soort van 'references' gaat invoegen.

Bijvoorbeeld: als je ergens een naam van een winkel gebruikt en die winkel zou ooit van naam veranderen, dan moet je die naam op misschien 100 verschillende plaatsen gaan aanpassen. Als je met 'references' werkt, dan moet je die naam maar op 1 plaats aanpassen en alle velden waarin je die gebruikt wijzen naar die ene plaats.

Qua acces snelheid: als je alle informatie in je veld hebt (zonder references) dan zal je daar sneller aankomen omdat je nooit 'pointers' hoeft te volgen, maar je database zal wel heel redundant worden. Daardoor zal ze waarschijnlijk meer geheugen innemen dan nodig en een grotere kans hebben om inconsistent te worden.

#4

Johan

    Johan


  • >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2012 - 14:56

Jullie hebben het bij het rechte einde.

Het gaat me het structureren van informatie binnen een organisatie.
Die bevindt zich nog veel in de hierarchie van de folderstructuur.
We hebben hier in het ziekenhuis een document management systeem en een WIKI opgezet en proberen de structuur van informatie zo logisch mogelijk te houden.

Persoonlijk hou ik van categorieën (bakken) met dezelfde informatie. Denk aan een bak producten, een bak medewerkers etc.

In de normale taal, verwijs je dan iedere keer naar zo'n bak. Vandaar mijn vraag.

Heb een AHA momentje. Mijn vraag is overbodig, want de entiteit staat in de WIKI op zichzelf. Als pagina.
De categorie verwijst naar deze pagina en ook gewone tekst verwijst naar deze pagina.

En dan nog een AHA momentje. Dit sluit aan bij de ontwikkeling van de semantische WIKI, waar een pagina gestructureerde tekst bevat, die naast een mens ook door een computer is te analyseren.

Thanx all...
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileď

#5

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2012 - 15:42

Documentbeheer is een vak apart. Er is niet iets wat als goed om slecht te beschrijven is, maar er zijn wel standaardmethoden (bijv ISO 9000) die beschrijven hoe je het document management kan uitvoeren. Professionele documentbeheer systemen hebben dit ook al volledig ingebouwd.

Dit soort systemen werken met metadata: keywords en categorieeen die worden gekoppeld aan het document. Dit omdat documenten veelal in meerdere categorieen (en soms bedrijfsonderdelen) thuis hoort. Een factuur die uitgestuurd wordt hoort bijvoorbeeld bij een project, maar ook bij de boekhouding en debiteurenadminstratie. In een DMS wordt het document dan maar 1 keer opgeslagen, maar kunnen alle drie de groepen het document eenvoudig terug vinden door een krachtige zoekmachine. Dit is dus "by reference", sleutelwoorden verwijzen naar de locatie van het document.

Er zit dus geen structuur in de manier waarop documenten worden opgeslagen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een fileserver)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures