Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Redoxreacties

Hoi,

Ik moet een verslag maken over een elektrochemische cel.

Nou kom ik echt niet uit 1 vraag, deze luidt :

Waarom gebruik je bij bekerglas C geen elektrode van vast jood?

In bekerglas C zit 10 ml joodwater en 10ml kaliumjodide-oplossing

Ik heb ook nog een vraag over redoxreacties.

Wij moeten bij enkele oplossingen de oxidator/reductor geven en de totaalreactie.

Wat is de oxidator/reductor bij :

1)kopersulfaatoplossing met 2 koolstofelektrodes?

2)kaliumjodideoplossing met 2 koolstofelektrodes?

3)zwavelzuur met 2 koolstofelektrodes?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes Nicky

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redoxreacties

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

We willen je graag helpen, maar wat heb je zelf al bedacht?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 199

Re: Redoxreacties

Waarom gebruik je bij bekerglas C geen elektrode van vast jood?
Vraag je eens af waarom je eigenlijk een elektrode nodig hebt. Waar dient die voor? En vraag je dan af of een elektrode van vast jood dit kan. Houd in gedachten dat jood een moleculaire stof is en deze iets niet kan dat een elektrode wel moet kunnen.

De andere vragen kun je waarschijnlijk zelf beantwoorden als je de stof nog eens heel goed door neemt. Dit is echt basiskennis van redox en die ontbreekt blijkbaar. Probeer het zelf eerst nog eens en kom hier terug als het niet lukt; zeg er dan wel bij wat het volgens jou zou moeten zijn. Tip: je hebt BINAS nodig.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 4

Re: Redoxreacties

robj, allereerst bedankt!

bedoel je dat vast jood niet kan geleiden en joodoplossing wel ?

Ik mis inderdaad een hoop basis van redoxreacties,

maar ik heb heel wat lessen gemist en ik kom er niet uit.

We zijn op school dan ook nog maar 2 weken met redoxreacties bezig.

De andere vragen heb ik mij nog eens in verdiept, maar het lukt mij gewoon

niet om een goede reductor en oxidator bijelkaar te vinden. Ik ga nog eens even

zoeken. Ik heb binas tabel 48 inderdaad gebruikt , maar nog zie ik geen goede combinatie.

Ik heb bij kopersulfaat bijvoorbeeld , gekeken naar Cu /Sulfaat en H2O als oxidator,

maar geen kan in combinatie met een reductor, volgensmij .

Berichten: 4

Re: Redoxreacties

Ik bedoel in de laatste zin natuurlijk:

Ik heb bij kopersulfaat bijvoorbeeld , gekeken naar Cu /Sulfaat en H2O als oxidator,

Uit die 3 stoffen moet je een oxidator en reductor kiezen,

maar als ik de sterkste als oxidator neem : H20

Past er geen van de 2 andere als reductor bij.

Berichten: 199

Re: Redoxreacties

nicky1234 schreef:bedoel je dat vast jood niet kan geleiden en joodoplossing wel ?

...

Ik heb bij kopersulfaat bijvoorbeeld , gekeken naar Cu /Sulfaat en H2O als oxidator...
Een heel eind in de goede richting! Vast jood (I2) geleidt de elektrische stroom niet, want het is een moleculaire stof. Een oplossing van jood in water I2 (aq) overigens ook niet (ook water is een moleculaire stof).

Maar je hebt iets nodig om je elektriciteitsdraadje van de cel op aan te sluiten, daarvoor gebruik je dan een metaalplaatje want metalen geleiden de stroom wel. Meestal wil je niet dat het metaalplaatje mee reageert en wordt daarom vaak een edelmetaal gebruikt, bijvoorbeeld platina. Ook kun je een grafietstaafje gebruiken. Grafiet is een vorm van koolstof © die de stroom geleidt, goedkoop is en meestal zelf niet reageert.

Kopersulfaat.

Welke deeltjes heb je precies opgezocht in Binas? En in welke tabel?

Welke deeltjes, behalve watermoleculen, zijn er in een oplossing van kopersulfaat? Geef eens de formules van die deeltjes.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 4

Re: Redoxreacties

Dankje! maar je zegt : jood in water I2 (aq) geleidt niet , wat houdt de jodide-oplossing dan in ?

Dit is niet met water?

In tabel 48 van Binas

In een kopersulfaat oplossing zitten naar mijn idee 3 stoffen,

Koper

Cu+ e <-> Cu+

Sulfaat

SO4 2- : ik kan geen goede halfreactie vinden

Water.

H2O2 + 2H+ + 2e

De sterkste oxidator van de 3 is volgensmij koper met de halfreactie:

Cu+ +e -> Cu(s) of

Cu 2+ +e -> Cu+

Maar water staat in de binas BOVEN Koper, dus kan niet als reductor dienen.

SO4 staat nergens als reductor aangegeven en reageert dus niet als reductor.

Ik mis dus een stof of koper is niet de oxidator.

Het zou wel helemaal fout zijn , maar ik snap het nog niet zo goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Redoxreacties

Is er sprake van Cu(I) of Cu(II)?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 199

Re: Redoxreacties

nicky1234 schreef:Dankje! maar je zegt : jood in water I2 (aq) geleidt niet , wat houdt de jodide-oplossing dan in ?

Dit is niet met water?
In jouw sommen zijn alle oplossingen in water.

Jood (I2 een moleculaire stof) is niet hetzelfde als jodide (I- een ion).
In een kopersulfaat oplossing zitten naar mijn idee 3 stoffen,

Koper

Cu+ e <-> Cu+

Sulfaat

SO4 2- : ik kan geen goede halfreactie vinden

Water.

H2O2 + 2H+ + 2e
Je moet nauwkeuriger en preciezer zijn in je conclusies en bewoordingen.

Is de formule van water H2O2 ???

Je geeft twee verschijningen van koper en je noemt het allemaal koper: Cu (koper metaal) en Cu+ (koper I ion). Er bestaat nog een koper-ion: Cu2+ (koper II ion) en ook die vind je in de BINAS-tabel.

Zit er in een oplossing van kopersulfaat eigenlijk wel Cu (dwz het metaal koper)? Nee, dus die kun je wegstrepen.

Welk(e) koperdeeltje(s) zit er dan wel in? Uit welke ionen bestaat kopersulfaat (hoofdstuk zouten)?
De sterkste oxidator van de 3 is volgensmij koper met de halfreactie:

Cu+ +e -> Cu(s) of

Cu 2+ +e -> Cu+
Zit er wel Cu+ èn Cu2+ in je oplossing? Bovendien kan er maar 1 de sterkste zijn. Hoe kom je daar achter en welke is dat dan?
Sulfaat

SO4 2- : ik kan geen goede halfreactie vinden
Ik zie wel degelijk een halfreactie met SO4 2- in de BINAS-tabel, alleen zal er in je boek staan, dat sulfaat niets doet BEHALVE als er sprake is van geconcentreerd (en warm) zwavelzuur, dat hebben we hier niet, dus sulfaat doet niets.

Let goed op of je bezig bent met de OX of de RED en kijk in de juiste kolom (ox of red) van de BINAS-tabel en let op de juiste volgorde: hoe sterker de OX, des te hoger in de tabel; hoe sterker de RED des te lager in de tabel.

Kijk nog eens heel goed in je boek hoe je een redoxreactie opstelt, er zal een soort stappenplan in staan.

Het is even doorbijten, maar je mist zo te zien nogal wat basis en die moet je eerst inhalen. Aan het einde gaat het je lukken. Succes!
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer