Microrimpels, 3K-achtergrondstraling en oerknal

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 8

Microrimpels, 3K-achtergrondstraling en oerknal

Hey iedereen,

Ik zit een beetje met een vraag opgescheept waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Voor mijn examen van fysische aardrijkskunde moet ik de Big Bang-theorie uitleggen.

3K-achtergrondstralen en microrimpels zijn woorden die ik moet verklaren en uitleggen wat ze met de oerknal te maken hebben.

De 3K-stralen heb ik gevonden: Het zijn warmtestralen die vrijgekomen zijn bij de oerknal, ze zijn nog steeds waarneembaar en helpen ons de verdeling van de energie en materie bij de oerknal te achterhalen.

Maar het begrip microrimpels (of gewoon rimpels) kan ik maar niet snappen. Om het uit te leggen word vaak het voorbeeld aangehaald van een steen die in het water gegooid wordt en die dan golfjes voortbrengt. Maar dit is volgens mij een verklaring voor het uitdeinen van het heelal en als verklaring voor de sterrenstelsels die steeds sneller van ons wegbewegen.

Kan iemand van jullie mij dan misschien wel uitleggen wat er bedoeld kan worden met die (micro-)rimpels?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Microrimpels, 3K-achtergrondstraling en oerknal

Verplaatst naar ruimtefysica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Microrimpels, 3K-achtergrondstraling en oerknal

3K-achtergrondstralen en microrimpels zijn woorden die ik moet verklaren en uitleggen wat ze met de oerknal te maken hebben.
Is dat de volledige vraag die aan jou gesteld werd, zonder begeleidende tekst? Dan is het verstandiger om jouw opdrachtgever te vragen wat hij precies bedoelt met "rimpels". Het is best mogelijk dat hij de gekleurde vlekken bedoelt op de door COBE gemaakte kaart van de kosmische achtergrondstraling. http://www.urania.be/sterrenkunde/kosmologie/bigbang.php

Reageer