Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Een hond moet je een stuk ontbijtkoek voeren als deze bijvoorbeeld een stuk glas, spijker etc. heeft ingeslikt...maar waarom eigenlijk?

Ik kom op internet tegen dat door artsen hetzelfde voor mensen wordt aangeraden, maar kan nergens vinden wat nu eigenlijk de ontbijtkoek hier nou zo geschikt voor maakt. Voorstelbaar is het feit dat de koek om het voorwerp gaat zitten, maar hoe kan de koek tijdens de afbrekende weg door maag, darmen e.d. dan alsnog bescherming bieden voor de organen verderop in het spijsverteringsstelsel?

Daarnaast is ontbijtkoek (of kruidkoek) iets typisch Nederlands, dus hoe lost men dit in het buitenland op?

- Helaas kan ik geen wetenschappelijke bronnen vinden die het ontbijtkoek-fenomeen ondersteunen, dus ik neem aan dat het een soort van oma's trucje is...die op de een of andere manier blijkt te werken als je de verhalen op internet bij zowel mens als dier moet geloven... :) -
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Het advies om ontbijtkoek te eten als iemand iets scherps inslikt, is me onbekend (maar ik ben dan ook een Belg). Tijdens onze opleiding kregen we wel te horen dat je aan zo'n persoon best wattenproppen toediende om die te laten inslikken. Inderdaad om het scherpe voorwerp te laten omringen door watten.

Ik weet niet wat een ontbijtkoek precies is, maar je zou er wel tijdswinst mee kunnen boeken, als iemand iets scherps inslikt, in afwachting van een heelkundige ingreep om het scherpe voorwerp te verwijderen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Ik weet niet wat een ontbijtkoek precies is, maar je zou er wel tijdswinst mee kunnen boeken, als iemand iets scherps inslikt, in afwachting van een heelkundige ingreep om het scherpe voorwerp te verwijderen.
Chirurgen opereren doorgaans nuchtere patienten (in niet acuut levensbedreigende situaties), dus dat wordt een probleem :)

Heeft het misschien iets met de laxerende werking van ontbijtkoek te maken? Minder tijd in je gastro-intestinaal systeem = minder tijd om schade aan te richten. Hoewel de laxerende werking van ontbijtkoek wordt betwist door het gebrek aan vezels.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Heeft het misschien iets met de laxerende werking van ontbijtkoek te maken?
Bij obstipatie wordt ontbijtkoek aangeraden (bron), dus op zich zou dat nog wel eens kunnen kloppen. Alleen dit sluit dan weer aan bij jouw twijfel over het aantal vezels:
Ontbijtkoek werkt laxerend

Ook dit is een hardnekkige fabel. Gewone ontbijtkoek bevat weinig voedingsvezels en heeft zeker geen laxerende werking. Het aantal vezels in ontbijtkoek is ongeveer gelijk aan het aantal vezels in witbrood. Voedingsvezels stimuleren de darmbeweging en werken bovendien als een soort spons.
(Bron)

Samenvattend zou je dus een plak volkoren ontbijtkoek moeten eten om het laxerende effect in gang te zetten. Onder welke soort laxeermiddel zal een volkoren ontbijtkoek dan vallen? Ik zie op wiki dat er drie mogelijkheden zijn:

1. volumevergrotende laxeermiddelen (zoals zemelen).

2. osmotische laxeermiddelen (zoals lactulose).

3. contactlaxeermiddelen (zoals bisacodyl).

(Bron)

Derde optie valt af, want ik kan mij niet voorstellen dat er expres een laxeermiddel in de ontbijtkoek wordt toegevoegd tijdens de productie. Tweede optie betreft een synthetische stof, dus eigenlijk hetzelfde als bij optie 3. Dus dan zou het kunnen betekenen dat ontbijtkoek als een spons water opneemt (door onoplosbare voedingsvezels) --> volume voedselbrij in darm vergroot --> darmwerking stimuleert. Of is het mogelijk dat er tijdens het productieproces toch stoffen worden toegevoegd die wel een laxerende werking hebben, maar voor een andere reden worden toegevoegd? (Net als bij kauwgom de zoetstof sorbitol).

Het volgende is dan nog wel wat vreemd:
Na twee spannende dagen vonden we de spijker in haar luier, keurig verpakt in een koekachtige massa.
(Bron)

Waarom verteert die koek dan 'ineens' zo slecht, zodra er een spijker tussen zit? Of moet dit dan een plakje volkoren ontbijtkoek zijn geweest, met dus veel voedingsvezels, die niet goed worden verteerd? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Omdat ontbijtkoek niet veel vezels bevat, valt optie 1 denk ik eigenlijk ook af :)

Het bevat wel veel specerijen, dus misschien is het toch via een ander mechanisme zoals in dit artikel wordt onderzocht. Saillant detail is dat ontbijtkoek doorgaans gember en koriander bevat; volgens dat artikel dé kruiden die de grootste afname geven van passagetijd door de darmen in ratten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Omdat ontbijtkoek niet veel vezels bevat, valt optie 1 denk ik eigenlijk ook af :)
Volkoren ontbijtkoek wel, en daar was ik eigenlijk mee verder gegaan aangezien ik boven de drie opties aangaf dat het laxerende effect wel te verklaren is na inname van vezelrijke ontbijtkoek (= dus volkoren).

Je zou trouwens verwachten dat er dan eerder roggebrood zal worden voorgeschreven i.p.v. ontbijtkoek... :)
Het bevat wel veel specerijen, dus misschien is het toch via een ander mechanisme zoals in dit artikel wordt onderzocht. Saillant detail is dat ontbijtkoek doorgaans gember en koriander bevat; volgens dat artikel dé kruiden die de grootste afname geven van passagetijd door de darmen in ratten.
En die kruiden zitten niet in roggebrood... :) Ik ga eens verder gaan zoeken naar de invloed van dergelijke kruiden op het spijsverteringsstelsel.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Volgens De Sheltie Courant http://www.sheltiecourant.nl/algemeen/ingeslikt_en_dan.htm zou ontbijtkoek inhullend en daardoor beschermend werken in de rest van het darmkanaal.
INGESLIKT EN DAN?

Toen onze oudste dochter als kleutertje van ongeveer acht maanden een half uurtje in de box doorbracht, zat zij opeens lekker op een wit karretje met rode wieltjes te kluiven, speelgoed van haar oudere broer, dat iemand in een onbewaakt ogenblik in de box had gegooid. Ik zag toevallig, dat er opeens een wieltje af was en dacht meteen, dat ze de spijker ervan ingeslikt kon hebben. Een vriendin had dat meegemaakt met een wat groter kind, hij had een sleutel in zijn handjes en zei opeens: "Weg mama”. Nu, dat was waar, de röntgenfoto liet zien, dat de sleutel zich in zijn maagje bevond. Het gevolg was een operatie, die echt wel wat spanningen gaf. Het jochie met de sleutel indachtig belde ik de huisarts, die onmiddellijk adviseerde haar zoveel mogelijk ontbijtkoek te laten eten. Ze had nooit veel trek, maar gelukkig gingen er een paar sneetjes in. Na twee spannende dagen vonden we de spijker in haar luier, keurig verpakt in een koekachtige massa.

Enkele weken geleden liet iemand per ongeluk een gemeen kippebotje vallen en van het stel hongerige Shelties bij ons in de buurt was er natuurlijk één die ons te vlug af was. Gezwind koek gevoerd, het boefje werd dus nog beloond ook voor zijn vraatzucht. Of het botje ook weer keurig verpakt meekwam heb ik niet kunnen controleren, maar ze is in ieder geval gezond gebleven. Het hieronder volgende verhaal spreekt ook weer van koek, nog steeds hét middel dus:
Of dit echt waar is.... ik ben geen arts en ik ben geen dierenarts. Wellicht is er een chemische reactie tussen ontbijtkoek en ijzer, zodat de twee gezamenlijk hun weg door het darmkanaal volgen?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Volgens De Sheltie Courant http://www.sheltiecourant.nl/algemeen/ingeslikt_en_dan.htm zou ontbijtkoek inhullend en daardoor beschermend werken in de rest van het darmkanaal.
Zie quote drie, post vier in dit topic! :)

Dat er geringe schade is wil ik best geloven, maar welk werkzaam bestandsdeel zit in ontbijtkoek waardoor de koek in het bijzonder wordt aangeraden?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Vandaar mijn suggestie m.b.t. een chemische reactie tussen ijzer en ontbijtkoek. Wellicht kan een van de chemici hier iets meer over vertellen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Vandaar mijn suggestie m.b.t. een chemische reactie tussen ijzer en ontbijtkoek. Wellicht kan een van de chemici hier iets meer over vertellen.
Interessant punt, maar het werkt ook bij glas. Dus dan zou er een gezamenlijke component in zowel ijzer- als glas moeten zitten die mogelijk door de inwendige zure- en basische klimaten in het lichaam een (klevende) reactie zou aangaan met de ontbijtkoek. Of is de klevende eigenschap van ontbijtkoek op zich al voldoende om het niet zo functionele stukje voorwerp in te kapselen?

- Misschien kan ik nog wat ontbijtkoek vinden in de voorraadkast -- > wat water en een spijker toevoegen --> beetje kneden...en dan hopen dat het flink blijkt plakken. :) -
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Chirurgen opereren doorgaans nuchtere patienten (in niet acuut levensbedreigende situaties), dus dat wordt een probleem :) ...
Hmmm... daar haal je natuurlijk wel een terecht punt aan, Anusthesist! :)
... Misschien kan ik nog wat ontbijtkoek vinden in de voorraadkast -- > wat water en een spijker toevoegen --> beetje kneden...en dan hopen dat het flink blijkt plakken. :) -
Ik vreesde even dat je het zelf wou uitproberen:
Misschien kan ik nog wat ontbijtkoek vinden in de voorraadkast -- > wat water en een spijker toevoegen --> beetje kneden...en dan alles inslikken...
Maar dat laatste was blijkbaar maar een fantasietje van mij (DO NOT TRY THIS AT HOME)! :P

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Functie ontbijtkoek bij inname niet-functionele vaste stoffen

Dido schreef:Ik vreesde even dat je het zelf wou uitproberen:

Maar dat laatste was blijkbaar maar een fantasietje van mij (DO NOT TRY THIS AT HOME)! :)
Haha, nee dat was inderdaad niet de bedoeling! :) Helaas, hier geen ontbijtkoek meer...morgen maar eens kijken of ik normale- en volkoren ontbijtkoek kan strikken. Zag wel roggebrood in de koelkast staan, dus die zal ik ook maar gelijk testen.

- Mag ik eindelijk legaal spelen met eten... :) -

Vraag me nog wel af of het niet wat te makkelijk is ( dat water toevoegen) aangezien dit uiteraard niet de natuurlijke situatie met basen en zuren is...weet een scheikundige hier meer vanaf? Anders wil ik ook wel een keer met m'n ontbijtkoek met de scheikundesectie op school overleggen om daar onder toezicht wat met zuren en basen te 'rommelen' om de plakkerigheid van de ontbijtkoek te testen. Zit dan nog wel met de verteringsenzymen, denk niet dat ze die ook hebben.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer