Wanneer praat je over co2(aq) en wanneer over h2co3?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Wanneer praat je over co2(aq) en wanneer over h2co3?

Hey allemaal.

Ik heb een klein vraagje.

Ik zat er net aan te denken dat je H2CO3 ook kan opschrijven als CO2(aq).

Maar wanneer praat je nou over de ene en wanneer de ander?

Ik denk dat als je het over prikwater hebt het over H2CO3 hebt en over het % CO2 aanwezig in de oceaan het over CO2(aq) hebt.

mvg ,

Jemini.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wanneer praat je over co2(aq) en wanneer over h2co3?

Nah, da's niet helemaal waar. CO2(aq) is opgelost gas, HCO3- niet.

Je bicarbonaat systeem zou ook in de problemen komen anders :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Wanneer praat je over co2(aq) en wanneer over h2co3?

Ik zat er net aan te denken dat je H2CO3 ook kan opschrijven als CO2(aq).
Liever: Je kunt CO2 (aq) opschrijven als H2CO3.

Daarmee doe je de waarheid echter geweld aan. Opschrijven als H2CO3 is enkel een middel om in te zien hoe CO2, dat zelf geen H-atomen heeft, toch kan optreden als zuur.

In werkelijkheid zit er geen H2CO3 in priklimonade, en ook niet in de oceaan.
Ik denk dat als je het over prikwater hebt het over H2CO3 hebt en over het % CO2 aanwezig in de oceaan het over CO2(aq) hebt.
De hoeveelheid opgelost CO2 in de oceaan is een totaalhoeveelheid. Een (klein) deel van de hoeveelheid CO2 die is opgelost zal aanwezig zijn als CO2 (aq), de rest is aanwezig als HCO3-, omdat dat gedeelte als zuur heeft gereageerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wanneer praat je over co2(aq) en wanneer over h2co3?

Marko schreef:Daarmee doe je de waarheid echter geweld aan. Opschrijven als H2CO3 is enkel een middel om in te zien hoe CO2, dat zelf geen H-atomen heeft, toch kan optreden als zuur.

In werkelijkheid zit er geen H2CO3 in priklimonade, en ook niet in de oceaan.
Dit is niet geheel juist. Er bestaat echt een evenwicht tussen H2CO3(aq) en CO2(aq). Dit is ook te vinden onder de link die Mrtn gaf.

@Jemini, je moet de (aq) niet verwarren met een chemische binding! Dat (aq) betekent alleen maar dat er een dichte omringing van watermoleculen is die "redelijk" vastzitten. In H2CO3 is er een echte (covalente) binding bijgekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Wanneer praat je over co2(aq) en wanneer over h2co3?

Dit is niet geheel juist. Er bestaat echt een evenwicht tussen H2CO3(aq) en CO2(aq). Dit is ook te vinden onder de link die Mrtn gaf.
Uiteraard. Maar het feit dat er een evenwicht is, zegt helemaal niks. De hoeveelheid H2CO3 is onzettend klein, verwaarloosbaar klein. Het overgrote merendeel van het CO2 is aanwezig als CO2, de vorm die het in de gasfase ook heeft. Er is ook geen enkele reactie met H2CO3 als uitgangsstof en ook niet met H2CO3 als eindproduct. Een chemicus zegt dan dat het niet aanwezig is, net zoals een chemicus het zal hebben over CH3COOH (aq), niet tegenstaande het feit dat een klein deel van de moleculen is gedissocieerd in H+ en CH3COO-.

Dit is waar het om gaat: CO2 kan, opgelost in water, optreden als zuur. CO2 (aq) is dus een zuur. De geconjugeerde base is HCO3-
@Jemini, je moet de (aq) niet verwarren met een chemische binding! Dat (aq) betekent alleen maar dat er een dichte omringing van watermoleculen is die "redelijk" vastzitten. In H2CO3 is er een echte (covalente) binding bijgekomen.
(aq) betekent gewoon: opgelost in water.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer