Limieten oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 157

Limieten oefening

Beste,

Heb probleem met volgende oefening, de noemer kan je probleemloos scheiden maar zit vast met die noemer. Heb geprobeerd om teller en noemer te vermenigvuldigen met y maar dan zit je in de teller met y^3 + y.

[\tex]

\frac{y-\sqrt{y}+3}{y^2+1}

Ik haat latex :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limieten oefening

Vergeet LaTeX dan even :) . Nu weten we niet eens naar waar je de limiet wilt nemen :) . Ook wat je probleem precies is, is me niet duidelijk.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 157

Re: Limieten oefening

Vergeet LaTeX dan even :) . Nu weten we niet eens naar waar je de limiet wilt nemen :) . Ook wat je probleem precies is, is me niet duidelijk.


Haha ik wou het eens uitproberen maar zo te zien moet ik terug naar de ouderwetse manier, de scanner!
Bijlagen
Scan_1.jpeg
Scan_1.jpeg (437.57 KiB) 192 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten oefening

Probeer eens te ontbinden (t en n) met de factor sqrt(y)-1 ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Limieten oefening

\( \lim_{y \to 1} \frac{y-4 \sqrt{y} +3}{y^2-1} \)
Ga voor de gebruikte latexcode met de muisaanwijzer op de formule staan. De muisaanwijzer veranderd dan in een handje. Dan snel dubbelklikken met de muis en je krijgt de gebruikte latexcode te zien.

Berichten: 157

Re: Limieten oefening

aadkr schreef:
\( \lim_{y \to 1} \frac{y-4 \sqrt{y} +3}{y^2-1} \)
Ga voor de gebruikte latexcode met de muisaanwijzer op de formule staan. De muisaanwijzer veranderd dan in een handje. Dan snel dubbelklikken met de muis en je krijgt de gebruikte latexcode te zien.


Dank je wel, ik zie al wat ik verkeerd heb gedaan!

Berichten: 157

Re: Limieten oefening

Probeer eens te ontbinden (t en n) met de factor sqrt(y)-1 ...

\( \lim_{y \to 1} \frac{(\sqrt{y}-1)(\sqrt{y}-3)}{(\sqrt{y}-1)(\sqrt{y}+1)(y+1)} \)


Uitkomst is -1/2 en klopt! Dank je Safe!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten oefening

Ok, succes.

Reageer