Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Ik had laatst een wiskunde proefwerk gemaakt, alleen die had ik helemaal verknald.

Nu mag ik 'm herkansen, en heb ik het proefwerk dat ik gemaakt had mee naar huis mee gekregen.

Alleen er is één som, waar ik maar niet achter kom,

Een vereniging kiest een secretaris uit twee kandidaten, Henk en Geertje. De ledenvergadering telt 9 mensen. Zes leden hebben "Geertje" op hun stembriefje geschreven; de andere drie "Henk".

Nadat de stembriefjes zijn opgehaald leest voorzitter Bertrand ze in willekeurige volgorde één voor één voor.

Een mogelijke volgorde van de briefjes is HGHGGGHGG (H=Henk, G=Geertje).

Bereken het aantal volgorden waarbij Geertje bij alle tussenstanden minstens evenveel stemmen heeft als Henk.

Alvast bedankt (:

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

xxmariatjuh schreef:Een vereniging kiest een secretaris uit twee kandidaten, Henk en Geertje. De ledenvergadering telt 9 mensen. Zes leden hebben "Geertje" op hun stembriefje geschreven; de andere drie "Henk".

Nadat de stembriefjes zijn opgehaald leest voorzitter Bertrand ze in willekeurige volgorde één voor één voor.

Een mogelijke volgorde van de briefjes is HGHGGGHGG (H=Henk, G=Geertje).

Bereken het aantal volgorden waarbij Geertje bij alle tussenstanden minstens evenveel stemmen heeft als Henk.
Je weet dat Henk 3 stemmen krijgt.

Omdat je weet dat Geert minstens even veel stemmen moet krijgen, weet je dat Geert in ieder geval de eerste stem MOET krijgen. Anders heeft Henk de 1e stem, en Geert dus niet minstens even veel als Henk.

Hoe zit dat met de 2e stem?

En kun je het zelf nog afmaken?

Berichten: 74

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Jaimy11 schreef:Je weet dat Henk 3 stemmen krijgt.

Omdat je weet dat Geert minstens even veel stemmen moet krijgen, weet je dat Geert in ieder geval de eerste stem MOET krijgen. Anders heeft Henk de 1e stem, en Geert dus niet minstens even veel als Henk.

Hoe zit dat met de 2e stem?

En kun je het zelf nog afmaken?
Nee, ik kom er niet uit.

Ze zeggen dat het goede antwoord 48 is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Ze zeggen dat het goede antwoord 48 is.
wie zijn "ze", en kunnen die dan ook uitleggen hoe ze daaraan komen?

Er staat "boomdiagrammen" in de titel van deze topic. Kan het dan niet simpelweg de bedoeling zijn dat je dat door het uitschrijven van dat boomdiagram bepaalt?

Dan moet dit nog verder worden afgemaakt:
BOOMDIAGRAM.png
BOOMDIAGRAM.png (29.64 KiB) 514 keer bekeken
NB (1) : hier zijn alle 6 de geertje-stemmen op en kunnen alleen nog H-stemmen uit de hoed komen

NB (2) : als dat H-tje er nog bij zou komen geldt niet meer dat "Geertje bij alle tussenstanden minstens evenveel stemmen heeft als Henk". Die tak loopt dus dood.

Dan komt het nu voor jou erop neer om alle takken die hierboven nog open staan verder af te maken, en te tellen hoeveel er het einde halen. Toepassen van "ellenbogenstoom" heet dat. Let op, zodra een tak eenmaal 3 H-tjes bevat kan die alleen met G-tjes verder. Die gevallen ga je vanuit wat er nu al staat al gauw een paar tegenkomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

wie zijn "ze", en kunnen die dan ook uitleggen hoe ze daaraan komen?
"Ze" zijn de leraren.

Maar als 48 niet het goede antwoord is?

Wat is dan het goede antwoord?

Dan kan ik er namelijk zelf achter komen of ik het goed doe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Wat is dan het goede antwoord?
Daar kom je vanzelf achter als je door middel van een "(boomdiagram)" zoals hierboven "systematisch tellen" toepast. Als dat antwoord dan afwijkt van die 48 dan kunnen we altijd nog eens verder kijken.

Of heb jij andere technieken geleerd dan het systeem dat ik hierboven voorstel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Jan van de Velde schreef:Daar kom je vanzelf achter als je door middel van een "(boomdiagram)" zoals hierboven "systematisch tellen" toepast. Als dat antwoord dan afwijkt van die 48 dan kunnen we altijd nog eens verder kijken.

Of heb jij andere technieken geleerd dan het systeem dat ik hierboven voorstel?
Ik heb de boomdiagram en het rooster geleerd.

Welke moet je toepassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

xxmariatjuh schreef:Ik heb de boomdiagram en het rooster geleerd.

Welke moet je toepassen?


Ik denk dat het makkelijker voor je is om het te bereken a.d.h.v. een rooster.

Weet je hoe je dit rooster moet maken?

Berichten: 74

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Jaimy11 schreef:Ik denk dat het makkelijker voor je is om het te bereken a.d.h.v. een rooster.

Weet je hoe je dit rooster moet maken?
Ik snap 'm al,

maar bedankt (:

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

xxmariatjuh schreef:Ik snap 'm al,

maar bedankt (:


En wat vind je als antwoord? met berekening?

1 regel is voldoende :)

Berichten: 74

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

Jaimy11 schreef:En wat vind je als antwoord? met berekening?

1 regel is voldoende :)


Een rooster met 5 hokjes horizontaal en 3 hokjes verticaal.

En linksboven een soort trapje waardoor de punten (0.2), (0.3), (2.3) wegvallen.

En als antwoord 48 (:

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Systematisch tellen (boomdiagrammen)

xxmariatjuh schreef:Een rooster met 5 hokjes horizontaal en 3 hokjes verticaal.

En linksboven een soort trapje waardoor de punten (0.2), (0.3), (2.3) wegvallen.

En als antwoord 48 (:


Hoe kun je er 5 horizontaal hebben, terwijl de eindstand 6-3 is?

En ik weet niet of jij een andere manier van rooster tekenen bedoelt, dan zoals ik het ken, maar ik begin altijd linksonderin, en werk als in een assenstelsel naar (6,3) toe

En waarom zou (2,3) wegvallen? En waarom (3,1) niet?

Reageer