Periodiek systeem triaden groep viiib

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Periodiek systeem triaden groep viiib

Ik volg het vak Inleiding in de algemene chemie (zonder les). Momenteel bestudeer ik het periodiek systeem.

Bij de overgangselementen staat beschreven dat ze nagenoeg allemaal eenzelfde aantal s-elektronen hebben in de laatste schil en dat hierdoor een horizontale overeenkomst waarneembaar is. Deze overeenkomst is uitgesproken sterk voor de triaden Fe, Co, Ni; Ru, Rh, Pd; en Os, Ir, Pt.

Als ik de elektronenconfiguraties van deze elementen opzoek (ik gebruik PTable), zie ik dat ze niet allemaal eenzelfde aantal s-elektronen hebben binnen hun triade. Nu snap ik het niet meer.. Waarom zijn het triaden? Hoe zit het met die s-elektronen?

Kan iemand dit mij uitleggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Periodiek systeem triaden groep viiib

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Periodiek systeem triaden groep viiib

Als je er deze tabel bijneemt PSE wordt het misschien duidelijker.

Bij de triaden heb je telkens de s subschil die opgevuld is met 2 electronen. Deze subschil vormt de buitenste laag en zal dus het eerst aangesproken worden bij interactie met buur atomen.

De electronen die er bijkomen met toenemend atoomnummer dus bv van Fe naar Co en Ni, worden in dieper gelegen subschillen gestoken.

Voorbeeldje:

Ijzer en cobalt hebben beide hun 4s schil opgevuld met 2 electronen en van Fe naar Co komt er een electron bij op de 3d schil. Deze is dus dichter bij de kern van het atoom gelegen en is dus minder bepalend voor de interactie met de omgeving. Vandaar zal je bij de triaden een sterke horizontale overeenkomst kennen.

Vergeet dus zeker niet naar het nummer te kijken van de hoofdschil. Een 4s subschil ligt verder van de kern dan een 3d subschil, en een 6s subschil ligt ook weer verder van de kern dan een 5d subschil of een 4f, enz. En hoe verder van de kern een elektronenschil gelegen is, des te bepalender ze is voor de interactie met de omgeving.

Zo herinner ik het mij ongeveer.

Reageer