Springen naar inhoud

Chemisch evenwicht

• Log in om te kunnen reageren

Lucas_3

Lucas_3

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2012 - 18:22

FeCl3 + 6 KSCN ../mods/chem/rightleftharpoons.gif K3 [Fe(SCN)6] + 3 KCl
Fe + 6 SCN ../mods/chem/rightleftharpoons.gif Fe(SCN)6

Fe kan uit mengsel verwijderd worden door neerslagvorming met OH ionen (toevoegen NaOH), SCN ionen verwijderen door toevoegen Ag-ionen (AgNO3). Schrijf de reactiemengsels?

Ik weet: - FeCl3 + 3 NaOH ../mods/chem/rightarrow.gif Fe(OH)3 + 3 NaCl en - KSCN + AgNO3 ../mods/chem/rightarrow.gif KNO3 + AgSCN

Ik denk niet dat ze dit bedoelen, maar dat we uit K3 [Fe(SCN)6] de Fe en SCN moeten halen, maar dit snap ik totaal niet hoe dit moet...

Omdat ik tijdens het practicum niet genoeg tijd had, kon ik dit ook niet invullen:

Aan de eerste reageerbuis voegen we NaOH oplossing toe, aan de tweede AgNO3. Welke kleurveranderingen t.o.v. de referentie zien we? (lichter of donker bedoelen ze waarschijnlijk) en verschuiving evenwicht links of rechts (allebei naar links denk ik?)

Heb echt hulp nodig bij dit, ik vind het behoorlijk zware materie!

Veranderd door Kravitz, 12 januari 2012 - 15:32
chem tags ingevoegd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44852 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2012 - 16:59

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2012 - 20:42

Waarschijnlijk bedoel je een verdringingsreactie, het ligand wordt in feite vervangen.

K3[Fe(SCN)6] + 3NaOH ../mods/chem/rightleftharpoons.gif Fe(OH)3 + 3KSCN + 3NaSCN

Aan de eerste reageerbuis voegen we NaOH oplossing toe, aan de tweede AgNO3.

Beide reageerbuizen bevatten toch hetzelfde product, namelijk het hexathiocyanotijzer(III)ion?

Probeer nu zelf eens om dit te laten reageren met AgNO3
K3[Fe(SCN)6] + AgNO3 ../mods/chem/rightleftharpoons.gif ...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures