Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Chemisch evenwicht

FeCl3 + 6 KSCN Afbeelding K3 [Fe(SCN)6] + 3 KCl

Fe + 6 SCN Afbeelding Fe(SCN)6

Fe kan uit mengsel verwijderd worden door neerslagvorming met OH ionen (toevoegen NaOH), SCN ionen verwijderen door toevoegen Ag-ionen (AgNO3). Schrijf de reactiemengsels?

Ik weet: - FeCl3 + 3 NaOH Afbeelding Fe(OH)3 + 3 NaCl en - KSCN + AgNO3 Afbeelding KNO3 + AgSCN

Ik denk niet dat ze dit bedoelen, maar dat we uit K3 [Fe(SCN)6] de Fe en SCN moeten halen, maar dit snap ik totaal niet hoe dit moet...

Omdat ik tijdens het practicum niet genoeg tijd had, kon ik dit ook niet invullen:

Aan de eerste reageerbuis voegen we NaOH oplossing toe, aan de tweede AgNO3. Welke kleurveranderingen t.o.v. de referentie zien we? (lichter of donker bedoelen ze waarschijnlijk) en verschuiving evenwicht links of rechts (allebei naar links denk ik?)

Heb echt hulp nodig bij dit, ik vind het behoorlijk zware materie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Chemisch evenwicht

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Chemisch evenwicht

Waarschijnlijk bedoel je een verdringingsreactie, het ligand wordt in feite vervangen.

K3[Fe(SCN)6] + 3NaOH Afbeelding Fe(OH)3 + 3KSCN + 3NaSCN
Aan de eerste reageerbuis voegen we NaOH oplossing toe, aan de tweede AgNO3.
Beide reageerbuizen bevatten toch hetzelfde product, namelijk het hexathiocyanotijzer(III)ion?

Probeer nu zelf eens om dit te laten reageren met AgNO3

K3[Fe(SCN)6] + AgNO3 Afbeelding ...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer