Springen naar inhoud

Welke kracht heb ik ontwikkeld?

• Log in om te kunnen reageren

cdw

cdw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 januari 2012 - 19:22

Beste leden,

Mijn vraag is de volgende:
Als ik vanaf een hoogte van 50 cm op een toestel spring, welke kracht oefen ik dan uit op dit toestel?
Mijn lichaamsgewicht is bv. 100 kg.
Mag ik dit als volgt berekenen?
F=mg+mgh (waarschijnlijk niet) :)
Met andere woorden 100kg.10 m/sē + 100kg.10m/sē.0,5m. = ?
Als ik naar de eenheden kijk dan is met eerste gedeelte kg.m/sē = N(ewton) en het tweede gedeelte Nm (Newtonmeter).
Dus veronderstel ik dat mijn redenering fout is :)
Weet iemand de juiste formules??

Bedankt en prettige avond
Chris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 januari 2012 - 19:56

Nee, zoals je zelf al terecht opmerkt klopt dit niet qua eenheden.

Met deze gegevens kun je helaas niet uitrekenen welke kracht je uitoefent, want daarvoor ontbreekt een gegeven, namelijk hoe lang je in aanraking blijft met dat toestel. Hoe snel je gaat net voordat je landt op het toestel kun je denk ik zelf wel uitrekenen. Hiermee kun je vervolgens de impuls LaTeX bepalen. Op het einde heb je snelheid 0 en is dus ook je impuls 0. Deze impulsverandering komt door een stoot , waarvoor geldt LaTeX . Als je nu weet hoe lang je erover doet om tot stilstand te komen (LaTeX dus), dan kun je hiermee uitrekenen hoe groot de kracht LaTeX is.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 11 januari 2012 - 20:09

Als je weet wat de "veerconstante" van het toestel is kan je het ook uitrekenen.

cdw

cdw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2012 - 18:26

Bedankt voor jullie antwoord.
Ik ga mijn vraag proberen te verduidelijken:
Het voorwerp waarop de persoon terecht komt blijft stabiel zolang de kracht beneden een bepaalde waarde blijft.
Je kan het u als volgt voorstellen:
Een plank wordt aan twee zijden ondersteunt door een steen die op een vaste afstand van elkaar wordt ligt.
Op die manier heb je als het ware een brug gemaakt.
Als een persoon van bv. 100 kg vanaf een hoogte van 30 cm in het midden van de ondersteunge plank springt dan blijft de plank geheel.
Gebeurt de sprong vanaf een hoogte van 50 cm dan breekt de plank.
Hoe bereken ik nu de kracht die ontwikkeld wordt vanaf 30 cm en hoe vanaf 50 cm.
De snelheid waarmee het lichaam op de plank terecht komt is:
Vanaf 30 cm = 2.45 m/sec (formule => gh = vē/2 waarbij g=~10m/sē
Vanaf 50 cm = 3.16 m/s
Nu denk ik als het de persoon (weegt 100 kg) gewoon op de plank staat dat de belasting op de plank = 100 daN is.
De sprong verhoogt de belastingskracht met een bepaalde waarde?
Hoe kan ik deze waarde berekenen? of is dat niet mogelijk?

Bedankt voor jullie antwoord.
Groeten
Chris

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 12 januari 2012 - 19:00

De sprong verhoogt de belastingskracht met een bepaalde waarde?
Hoe kan ik deze waarde berekenen? of is dat niet mogelijk?

Wanneer je de plank tot op het breekpunt als een "veer" kunt beschouwen (indeuking recht evenredig met de kracht), kan je de zaak uitrekenen met behulp van een differentiaalvergelijking of met een energiebeschouwing.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2012 - 19:19

Als je een plank op twee steunpunten hebt kan je het als volgt doen met behoud van energie:
m g h = vervormingsenergie van de plank
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 januari 2012 - 19:29

De vraag is duidelijk, alleen kun je hem zo niet beantwoorden. Indien je de plank als een veer beschouwt, moet je de veerconstante kennen. Indien je de kracht die gedurende het afremmen tot een verticale snelheid van 0 constant in de tijd beschouwt, moet je weten hoe lang deze kracht aangrijpt.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 12 januari 2012 - 19:40

De vraag is duidelijk, alleen kun je hem zo niet beantwoorden. Indien je de plank als een veer beschouwt, moet je de veerconstante kennen. Indien je de kracht die gedurende het afremmen tot een verticale snelheid van 0 constant in de tijd beschouwt, moet je weten hoe lang deze kracht aangrijpt.

Het klopt dat er een gegeven ontbreekt. De topic starter zal op de een of andere manier aan dat extra gegeven moeten zien te komen. Je zou bijvoorbeeld proefondervindelijk de veerconstante kunnen meten, of deze uitrekenen met behulp van de materiaalconstanten van hout.

cdw

cdw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2012 - 21:19

Aan alle beantwoorders van mijn vraag: bedankt.
Ik zie het niet meer zitten omdat ik over niet meer gegevens beschik.
Persoonlijk dacht ik dat dit met de bestaande gegevens oplosbaar was.
Ik dacht dat er wetten de fysica beschikbaar waren die toelaten om te berekenen met welke kracht een voorwerp vanaf een bepaalde hoogte op de aarde terecht komt. Blijkbaar heb ik mij daarin vergist.
Ik wil wel eerlijk bekennen dat mijn kennis van de natuurkunde wetten sterk is verminderd. De betekenis van sommige wetten zeggen mij nog iets maar de toepassing laat sterk de wensen over. Dus ga ik er maar in berusten dat mijn vraag onoplosbaar is.
Bedankt en een heel prettige avond.
Chris

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2012 - 09:01

Met Bartjes' antwoord van 11 jan en de veronderstelling dat de plank niet breekt, kun je een vrij nauwkeurige schatting maken. Van zodra de plank breekt, heb je echter geen idee meer welke kracht door de plank "geabsorbeerd" is, en welke de restenergie is.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 13 januari 2012 - 10:34

De bepaling van de “veerconstante” van de opstelling met de plank lijkt mij ook niet zo moeilijk: gewoon even op de plank gaan staan, en de doorbuiging en je eigen gewicht meten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures