Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Topic verplaatst naar biologie omdat het onderwerp te specifiek is voor het huiswerkforum.

Om het alcoholgehalte in het bloed te meten staat er in mijn scheikundeboek de volgende formule:
\(c = \frac{A}{pr} \)
Waarbij even later wordt vermeld:

c = concentratie alcohol in bloed in gram/L

A = hoeveelheid gedronken zuivere alcohol in gram

p = lichaamsgewicht in kg

r = verdelingsfactor in L/kg
De factor r wordt ingevoerd om te corrigeren, omdat alcohol zich niet of slecht verspreidt in beenderen, vetweefsel en dergelijke. Bij vrouwen is deze factor ongeveer 0,6 en bij mannen 0,7.
Vrouwen bezitten doorgaans meer vet dan mannen, mannen hebben dan wel een grotere botmassa maar is dit percentage meer dan de grotere vetmassa bij vrouwen?

Zonee, zeg ik het volgende dan correct: doordat vrouwen meer vet bezitten, dat niet goed doordringbaar is voor alcohol, blijft er meer alcohol in de bloedbaan waardoor vrouwen meestal eerder onder invloed zijn bij gelijke andere factoren (dus bijv. het lichaamsgewicht).

Toch vind ik dat wat vreemd aangezien ik mij dan afvraag waar de alcohol bij mannen naartoe gaat, ondanks dat ze minder vet bezitten. Dat moet dan toch ook in de bloedbaan aanwezig blijven? Dus waarom is de verdelingsfactor bij vrouwen dan toch lager?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Dus waarom is de verdelingsfactor bij vrouwen dan toch lager?
omdat die factor in de formule onder de deelstreep staat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

omdat die factor in de formule onder de deelstreep staat?


Die factor staat bij mannen toch ook onder de deelstreep? :) Mijn vraag heeft betrekking op het verschil van 0,6 voor vrouwen t.o.v. 0,7 voor mannen...dus waarom dit zo is... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Die factor staat bij mannen toch ook onder de deelstreep? :) Mijn vraag heeft betrekking op het verschil van 0,6 voor vrouwen t.o.v. 0,7 voor mannen...dus waarom dit zo is... :)


Random getallenvoorbeeld:
\(\frac{42}{0,6}=70\)

\(\frac{42}{0,7}=60\)


Hoe kleiner het getal onder de deelstreep hoe groter het alcoholpercentage.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Hoe kleiner het getal onder de deelstreep hoe groter het alcoholpercentage.
Bedankt voor het voorbeeld Jaimy11, maar ook dit is niet wat ik bedoelde. Misschien heb ik de vraag niet zo duidelijk gesteld, dus bij deze:

Er staat in het boek dat alcohol zich niet of slecht verspreidt in beenderen en vetweefsel. Daarnaast staat er ook dat de verdelingsfactor van vrouwen kleiner is dan bij mannen om de boel te corrigeren. Het enige wat ik mij afvraag is waarom er bij vrouwen een kleinere verdelingsfactor van toepassing is dan bij mannen. Komt dit door het hogere vetpercentage van vrouwen --> niet goed doorlaatbaar voor alcohol --> geeft dit effect op concentratie in bloedbaan t.o.v. situatie van mannen met lager vet- maar hoger botpercentage? Daarbij zijn er dus meedere vragen van toepassing:

1. Is het hogere botpercentage van mannen (t.o.v. vrouwen) kleiner dan het hogere vetpercentage van vrouwen (t.o.v. mannen)?

2. Waarom verspreidt alcohol zich niet in vet en bot?

3. Het vet en bot is dus niet goed doorlaatbaar voor alcohol, maar hoe staat dit in verband met het alcoholpercentage in bloed?

Die formule kan mij dus, kort door de bocht, erg weinig schelen (daarom is de vaktag van dit topic ook 'biologie' geworden). Het gaat mij meer om de gedachte achter de verdelingsfactor die ze zo hebben bepaald.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Pectus schreef:Bedankt voor het voorbeeld Jaimy11, maar ook dit is niet wat ik bedoelde. Misschien heb ik de vraag niet zo duidelijk gesteld, dus bij deze:

Er staat in het boek dat alcohol zich niet of slecht verspreidt in beenderen en vetweefsel. Daarnaast staat er ook dat de verdelingsfactor van vrouwen kleiner is dan bij mannen om de boel te corrigeren. Het enige wat ik mij afvraag is waarom er bij vrouwen een kleinere verdelingsfactor van toepassing is dan bij mannen. Komt dit door het hogere vetpercentage van vrouwen --> niet goed doorlaatbaar voor alcohol --> geeft dit effect op concentratie in bloedbaan t.o.v. situatie van mannen met lager vet- maar hoger botpercentage? Daarbij zijn er dus meedere vragen van toepassing:

1. Is het hogere botpercentage van mannen (t.o.v. vrouwen) kleiner dan het hogere vetpercentage van vrouwen (t.o.v. mannen)?

2. Waarom verspreidt alcohol zich niet in vet en bot?

3. Het vet en bot is dus niet goed doorlaatbaar voor alcohol, maar hoe staat dit in verband met het alcoholpercentage in bloed?

Die formule kan mij dus, kort door de bocht, erg weinig schelen (daarom is de vaktag van dit topic ook 'biologie' geworden). Het gaat mij meer om de gedachte achter de verdelingsfactor die ze zo hebben bepaald.
Dat vermoeden had ik al nadat ik op "plaats bericht" had geduwd, daarom ben ik nog even verder gaan zoeken naar je vraag.

Maar dit komt inderdaad door het hogere vetpercentage van vrouwen:

Hier wordt dit meer toegelicht in de 2e sheet +- 10e regel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

http://www.bloodalcohol.info/alcohol-in-men-versus-women.php
Men have more water in their bodies as compared to women (52% for the average woman versus 61% for the average man)


http://www.healthstatus.com/health_blog/20...ol-differently/
•Capacity to dilute alcohol: While the concentration of water in the body of an average man is around 61 percent, a woman has a considerable less water content, that of 52 percent. As a result, a man’s body is naturally equipped to dilute alcohol more efficiently than a woman’s body – regardless of the weight factor.

..//..

•Body fat: The content of body fat is directly related to the rate of absorption and metabolizing of alcohol. Women have a higher concentration of body fat than men. Since fat does not absorb alcohol, the entire alcohol content remains in a highly concentrated form in the bloodstream. Consequently, women experience alcohol-induced intoxication faster than men.


Het lijkt me dus eerder een kwestie van minder lichaamsvocht (en dat hangt dan samen met dat hogere vetpercentage).

Mannen zijn gewoon wat wateriger.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Ok! De alcohol verdunt gewoon meer bij mannen, dan bij vrouwen.

Bedankt beide, nu blijft enkel een deel van vraag twee nog over:

Waarom verspreidt alcohol zich niet in vet en bot (zowel bij mannen als vrouwen)?

Vooral in rood beenmerg zitten toch genoeg bloedvaten om de alcohol op z'n minst het bot in te krijgen (als transportweg)? Waarom vermengt alcohol zich dan niet met het bot en blijft het in de bloedvaten? Alcohol lost op in water, zit er dan geen water in bot? Ik dacht het toch wel, en niet zo'n klein beetje ook:
In addition to bone mineral and organic matrix, water is an abundant component of bone, accounting for up to 25% by weight (14). Much of this water occurs in pore spaces responsible for nutrient diffusion and contributing to the viscoelastic properties of the material.


(Bron)

Is de dichtheid van alcohol dan ineens groter dan het water in een bot, of is laatste ineens kleiner...lijkt me erg sterk. :)

Dus waarom blijft alcohol dan in de bloedbaan zitten, en mengt deze zich ook niet met het overvloedige aanwezige water in botten?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Ik denk dat je het onnodig ingewikkeld maakt. Zoals Jan zegt hebben mannen meer water.

*Vetcellen bevatten zeer weinig water, omdat een vetcel niets anders is dan een vacuole met daaromheen een beetje cytoplasma dat het water bevat. Een studie met ratten laat een percentage water zien in vetcellen dat varieert van 1-5%.

*Botweefsel bevat meer water. Jij haalde een bron aan die 25% zegt, ik las in Functionele Histologie van L.C. Junqueira dat het minder is dan 10%. Laten we dan voor het gemak zeggen: 10-25%.

*Spierweefsel bevat nog meer water, het kan zelfs oplopen tot 70%.

*Bloed overtreft alles en bevat rond de 90% water.

Mannen zijn gemiddeld genomen groter (dus hebben meer bloed en botten) en zijn gespierder (meer spieren en minder vet). Dus de enige factor die 'onder de streep' staat is botten. Nu lijkt het mij erg stug dat mannen zoveel meer botweefsel hebben dan vrouwen dat het compenseert voor meer bloed en spieren, en minder vet. Daar staat het oplossend vermogen van alcohol in bot los van. Het bevat gewoonweg veel minder water dan bloed.

Met andere woorden, mannen verdunnen meer. En op basis van bovenstaande watercontenten van verschillende weefsels in de gemiddelde man en vrouw, berekenen ze de verdelingsfactor.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Uiteraard ook bedankt voor jouw reactie anusthesist, maar met de informatie die je geeft is de vraag toch nog niet beantwoordt (aangezien deze voor zowel mannen als vrouwen geldt):
Dus waarom blijft alcohol dan in de bloedbaan zitten, en mengt deze zich ook niet met het overvloedige aanwezige water in botten?
Ik denk dat ik maar een nieuw topic ga openen, aangezien deze vraag eigenlijk niet specifiek meer te maken heeft met de verdelingsfactor, waar het in het eerste deel van dit topic om draaide. (De hoofdvraag is inmiddels wel beantwoordt: alcohol verdunt meer in een mannelijk lichaam vanwege meer spiermassa (het draaide immers even om de beenderen en vet in een lichaam) --> zijn minder snel onder invloed. )
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

De vraag is als volgt:

Waarom blijft alcohol in de bloedbaan zitten, en mengt deze zich niet tot nauwelijks met aanwezig water in botten en spieren?

Inmiddels zijn er de volgende feiten bekend vanuit eerder genoemd topic:
  • * Botweefsel bestaat voor 10-25% uit water.

    * Spierweefsel kan voor max. 70% uit water bestaan. (Waar hangt dit vanaf?)

    * Bloed bestaat voor 90% uit water.
Verder weten we dat alcohol zich niet of slecht verspreidt in beenderen, vetweefsel en dergelijke, zoals staat beschreven in een scheikundeboek (Chemie Overal, Deel 2, Koolstofverbindingen 2). Dat kunnen we dus aannemen als een feit, maar ik wil weten waarom dat zo is. Als alcohol goed oplost in bloed (90%), waarom dan niet tot nauwelijks in bijvoorbeeld de spieren (respectievelijk max. 70%)?

De concentratie alcohol zal sneller toenemen in een spier of bot t.o.v. bloed, maar dat is nog geen argument om te bevestigen dat alcohol zich slecht verspreidt in bot en spierweefsel. Met verspreiden denk ik aan opnemen van alcohol.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Waarom blijft alcohol in de bloedbaan zitten, en mengt deze zich niet tot nauwelijks met aanwezig water in botten en spieren?
Hoe kom je aan deze aanname? En bedoel je niet vetcellen i.p.v. spieren? Ik denk namelijk dat alcohol zich wel mengt met het water in deze weefsels. Dat doet ook niets af aan de validiteit van de verdelingsfactor in de formule uit het vorige topic wegens daargenoemde argumenten van Jan en mij.
Verder weten we dat alcohol zich niet of slecht verspreidt in beenderen, vetweefsel en dergelijke, zoals staat beschreven in een scheikundeboek (Chemie Overal, Deel 2, Koolstofverbindingen 2). Dat kunnen we dus aannemen als een feit, maar ik wil weten waarom dat zo is. Als alcohol goed oplost in bloed (90%), waarom dan niet tot nauwelijks in bijvoorbeeld de spieren (respectievelijk max. 70%)?
Waar staat dat alcohol in het water van cytoplasma van spiercellen slechter oplost dan in het water van bloedserum?

En wat staat er precies in jouw scheikundeboek over het oplossend vermogen van alcohol in vet en bot? Bedoelen ze echt gewoon niet dat er relatief minder water in botten en vetcellen zit, waardoor er dus meer alcohol in het bloed blijft zitten?

Ergo: minder water in die weefsels is een mindere verspreiding in die weefsels.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

En bedoel je niet vetcellen i.p.v. spieren?
Ook. Maar als spieren zoveel water bevatten dan kan onder dat 'dergelijke' zoals letterlijk in mijn boek staat, spieren kunnen worden opgevat. Aangezien ze 'beenderen en vet' al hadden opgenoemd. Er staat eigenlijk helemaal niets speciaals in het boek, dat stukje uitleg over de verdelingsfactor is vast niet bedoelt om je af te vragen waarom dat zo is enkel om de formule in het kort uit te leggen, maar daar neem ik geen genoegen mee.

Die aanname is enkel een hypothese aangezien ik zelf het antwoord niet weet. (Al moet ik dan geen vraagteken achter de zin plaatsen... :) )
En wat staat er precies in jouw scheikundeboek over het oplossend vermogen van alcohol in vet en bot?
Niets dus, het gaat over het berekenen van het alcohol in bloed (in gram/L). Maar omdat er dan wordt gegeven dat de verdelingsfactor bij vrouwen standaard 0,6, en bij mannen 0,7 is wilde ik (in het H&P-topic) weten of het percentage meer spier bij mannen groter is dan het percentage meer vet bij vrouwen.
Bedoelen ze echt gewoon niet dat er relatief minder water in botten en vetcellen zit, waardoor er dus meer alcohol in het bloed blijft zitten?
Tsja, dat zou best kunnen aangezien er verder niets bij gegeven staat...maar als iets er niet staat zegt dat niet dat het zo is, vandaar de vraag.
Ik denk nog steeds dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt :)
Daar heb ik geen problemen mee, zolang je uiteindelijk maar tevreden bent... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Pectus schreef:Die aanname is enkel een hypothese aangezien ik zelf het antwoord niet weet. (Al moet ik dan geen vraagteken achter de zin plaatsen... :) )

Tsja, dat zou best kunnen aangezien er verder niets bij gegeven staat...maar als iets er niet staat zegt dat niet dat het zo is, vandaar de vraag.
Je opent een topic met een aanname dat alcohol slechter in water oplost van bepaalde weefsels en vraagt waarom dat zo komt? Een hypothese is: 'Ik denk dat alcohol slechter in bepaalde weefsel oplost omdat....'.

Die aanname is dus blijkbaar nergens op gebaseerd?
Maar omdat er dan wordt gegeven dat de verdelingsfactor bij vrouwen standaard 0,6, en bij mannen 0,7 is wilde ik (in het H&P-topic) weten of het percentage meer spier bij mannen groter is dan het percentage meer vet bij vrouwen.
Het is niet alleen het percentage spier en vet. Mannen hebben ook gemiddeld meer bloed en een hogere botmassa. Met andere woorden, ze hebben gewoon meer water. Meer water betekent een hogere verdelingsfactor en lagere toxiciteit bij dezelfde hoeveelheid alcohol.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Verschil verdelingsfactor alcohol tussen mannen en vrouwen

Die aanname is dus blijkbaar nergens op gebaseerd?
Jawel, de onduidelijkheid in mijn scheikundeboek. Nogmaals, als iets er niet staat moet je niet aannemen dat het zo is. Ik wilde enkel weten of het werkelijk niet bestaat of gewoon niet van belang is bij scheikunde...of beide.
Het is niet alleen het percentage spier en vet. Mannen hebben ook gemiddeld meer bloed en een hogere botmassa. Met andere woorden, ze hebben gewoon meer water. Meer water betekent een hogere verdelingsfactor en lagere toxiciteit bij dezelfde hoeveelheid alcohol.
Ja dat begrijp ik. Daar draaide het ook niet meer om.

Ik geloof niet dat ik mijn vraag blijkbaar duidelijk genoeg kan onderbouwen/omschrijven om er een reactie naar behoeven voor terug te krijgen, mijn fout.
Ik weet niet of het zo verstandig is om het topic te splitsen. Je kon volgens mij beter het hele topic naar een vakforum verplaatsen.

Wijze woorden voor iemand met de juiste knopjes... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer