Hoeveel kracht nodig?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Hoeveel kracht nodig?

Beste mensen,

Voor school ben ik met een project bezig waarbij ik een spijspers moet maken. De bedoeling is, dat er een pers naar beneden gaat met een elektromotor. doordat deze pers naar beneden gaat word de spijs aangedrukt, waarna het door 5 gaten in een bepaalde vorm word omgezet.

voor het kiezen welke motor wij nodig hebben, en nog een paar andere zaken, moet ik weten hoeveel kracht ik er voor nodig heb om de spijs door deze gaten te duwen.

Hier enkele gegevens:

Het spijsblok is 35x30x25cm groot.

Het spijsblok weegt 25KG

De bak waar de spijs in ligt is net iets groter als het blok.

De gaten waar het spijs doorheen moet gaan zijn rond 25.5mm.

Er zijn in totaal 5 gaten wat een totaal oppervlakte geeft van:

12.75*12.75*Pi = 510,7 mm2 per gat.

510,7*5= 2553,5 mm2.

kunnen jullie mij helpen d.m.v. uitrekenen of een berekening te geven wat de uitkomst zal zijn?

Zijn er nog meer factoren die jullie moeten weten? vraag dit dan, dan zal ik proberen dit te geven.

Alvast bedankt!

Micha.

Berichten: 6

Re: Hoeveel kracht nodig?

Als je met spijs voedsel bedoelt zal je dit moeten doen met een proefje.

Je zou een parallel kunnen trekken met het ponsen van staal, waarbij je figuren uit het metaal 'drukt'. Hiervoor heb je materiaaleigenschappen nodig van het materiaal, waarvoor bij voedsel denk ik geen tabellen vrij beschikbaar zijn.

Dus ik stel voor dat je een model bouwt, met 1 gat met dezelfde diameter en duw er met een hydraulisch pers of soortgelijk de spijs door, meet hoeveel kracht je nodig hebt, vermenigvuldig met het aantal gaten en doe bij deze kracht nog een veiligheidsmarge bij.

succes

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Hoeveel kracht nodig?

Mijn advies, vraag de leraar om een drukmeter en spijs(blok).

Plaats de spijs in een soortgelijke bak met een soortgelijk mal waar het doorheen moet, druk de spijs handmatig (pers of bankschroef), dan wel machinaal door de trechter en kijk wat voor een waarde dat de drukmeter aangeeft.

Als je dit wilt berekenen ben je nog wel even bezig.

Reageer