Ideale studiekeuze

Reageer
Berichten: 5

Ideale studiekeuze

Hallo iedereen,

Volgend jaar zou ik gaan studeren aan de UGent. Ik heb op basis van mijn interesses al een 'shortlist' van interessante richtingen kunnen maken, maar ik kan maar niet kiezen tussen die paar die overblijven. Eerst misschien een korte inleiding:

- Mijn ideale richting is er een waarin de 'life sciences' een grote rol spelen: chemie, biologie, biotechnologie enz.

- Ik wil graag iets doen dat leidt tot een baan in het onderzoek, liefst iets 'theoretisch' (en dan bedoel ik echt fundamenteel wetenschappelijk).

- Naast bovenstaande wetenschappen boeien ook wiskunde en informatica me sterk. Volgens wat ik las valt dit prima te combineren met de levenswetenschappen door de opkomst van de bio-informatica?

Op basis van puntje 1 blijven bio-ingenieur, biochemie, farmacie en eventueel chemie over (iemand nog andere voorstellen?). Als ik even naar de uurroosters kijk, krijg ik de indruk dat enkel bio-ingenieur ook die sterke wiskundige inslag heeft die ik graag zou hebben. Keuze gemaakt?

Niet echt, anders zou ik hier niet posten. Want ik zit met een nogal belangrijke vraag:

Bio-ingenieur is een ingenieursrichting. Biedt dat uitzicht op wetenschappelijk onderzoek? En ligt de nadruk niet zo sterk op de toepassing dat de onderliggende wetenschap/wiskunde verwaterd?

En nog een kleiner vraagje voor de kenners: ook biochemie & biotechnologie heeft een major bio-informatica. Kan iemand iets zeggen over het niveau i.v.m. die van bioingenieur: cel en gentechnologie?

Alvast bedankt iedereen!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ideale studiekeuze

Bio-ingenieur is een ingenieursrichting. Biedt dat uitzicht op wetenschappelijk onderzoek? En ligt de nadruk niet zo sterk op de toepassing dat de onderliggende wetenschap/wiskunde verwaterd?
Het is een beetje een 'common misconception' dat je overhoudt van de stof uit het middelbaar, maar het (over)grote deel van het onderzoek gebeurt gaat over toegepaste wetenschap. Maar een (heel) klein deel van het onderzoek gaat naar fundamentele wetenschap.

Zeker in België heb je naar mijn bescheiden mening totaal geen beeld van waar ingenieurswetenschappen om draait als je uit het middelbaar komt. Wat ik zou aanraden is om een keer te proberen om aan een cursus/student uit de MASTERjaren te komen en eens te kijken waar de richtingen eindigen, eerder dan te focussen op waar de richtingen beginnen. Kijk ook eens goed naar de (keuze)vakken in de latere jaren, de eerste jaren worden meestal slechts als voorbereiding beschouwd op het echte werk, op waar het echt om draait. Ik gok dat je na het eerste jaar geen wiskunde meer zult hebben als bio-ingenieur.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ideale studiekeuze

ik studeer zelfs chemie aan de Universiteit Antwerpen. In principe kan je hierbij zeer theoretisch/wiskundig gaan, als je naar de kwantumchemie toe gaat. De kwantumchemische groep aan de UA heeft toevallig wel wat expertise in het rekenen aan biomoleculen, er is overigens ook samenwerking met scheikundigen van de UGent op dat vlak. Een relatief grote groep afgestudeerden blijft ook aan de universiteit hangen.

Uiteraard kan je ook naar het "in potjes roeren" gaan, als je dat leuker vindt :) . Wat betreft Bio-Ingenieurs: ik kan een doctoraatstudent die nu computationeel-chemisch onderzoek doet, maar begonnen is als bio-ingenieur. Om maar te zeggen dat studierichting ook niet alles betekent.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 5

Re: Ideale studiekeuze

Eerst en vooral: bedankt voor het antwoord allebei.

@317070:

- Je hebt bij bio-ingenieur de eerste twee jaar wiskunde (4 vakken in totaal). Dat is al niet zo gek veel, maar een pak meer dan de andere richtingen die ik opsomde (die allemaal slechts 1 jaar wiskunde krijgen op een iets lager niveau). Er staat niet voor niets in de infobrochures dat voor biochemie amper/geen wiskundige voorkennis nodig is, voor chemie een 4-uursrichting in het middelbaar en voor bio-ingenieur een 6/8-uurs richting als Wetenschappen-Wiskunde. In de masters lijkt geen enkele richting nog wiskunde te krijgen.

- Bedoel je met toegepast onderzoek alle niet-theoretische onderzoek (dus ook dingen als 'hoe reageert het immuunsysteem op indringer X' of 'waarom doet stof Y dit onder druk') of echt het clichébeeld van de ingenieur ('hoe maak ik proces ABC wat efficiënter)? Dat eerste vind ik immers wel interessant, dat tweede veel minder.

@Typhoner: klinkt bijzonder interessant en vooral totaal anders dan wat mijn leraars me altijd hebben verteld: dat chemie weinig wiskundig is en vooral draait rond de behoeften van de industrie, iets wat me eigenlijk niet echt boeit. Doctoreren en aan de unief blijven hangen is er volgens hen niet meer bij tegenwoordig. Klopt er iets van?

Dan blijft ook nog het feit dat me her en der wordt ingepeperd dat ingenieursrichtingen zwaarder zouden zijn (en dus uitdagender imo) en dat je als ingenieur haast alles kan wat een wetenschapper kan, maar niet vice versa.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ideale studiekeuze

- Je hebt bij bio-ingenieur de eerste twee jaar wiskunde (4 vakken in totaal). Dat is al niet zo gek veel, maar een pak meer dan de andere richtingen die ik opsomde (die allemaal slechts 1 jaar wiskunde krijgen op een iets lager niveau). Er staat niet voor niets in de infobrochures dat voor biochemie amper/geen wiskundige voorkennis nodig is, voor chemie een 4-uursrichting in het middelbaar en voor bio-ingenieur een 6/8-uurs richting als Wetenschappen-Wiskunde. In de masters lijkt geen enkele richting nog wiskunde te krijgen.
Die wiskundevakken samen gaan maar iets van een 24 credits zijn en je opleiding gaat 300 credits zijn. Om het maar wat in de context te plaatsen. Ik ga niet ontkennen of bevestigen dat de ene meer of minder wiskundig is, ik wil gewoon het belang daarvan sowieso relativeren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 411

Re: Ideale studiekeuze

Even zeggen dat je bij bio-ingenieur in Gent zelf in je 3de jaar ook nog wiskunde hebt (zij het dan wel statistiek), verder heb je ook 4 vakken wiskunde in je eerste 2 jaar.

Op basis van je interesses lijkt bio-ingenieur de ideale richting voor je. Alles komt aan bod en in tegenstelling tot andere richtingen heb je wiskunde in je eerste 3 jaar ipv enkel in je eerste jaar.

Als je bio-ingenieur zou doen, zal je enorm veel kans krijgen om een onderzoeksfunctie te beoefenen (heel wat studenten doctoreren ook), maar zoals je zegt zal dit onderzoek waarschijnlijk niet fundamenteel theoretisch zijn, maar wel eerder toegepast. Desalniettemin kan je wel theoretisch onderzoek doen als je dat echt wil, mits de keuze van de juiste keuzevakken in je masterjaren.

Maar natuurlijk is het effectief ook zoals je zegt: het is een ingenieursrichting waarbij de toepassingen het belangrijkst zijn (niet in je eerste jaar, maar wel in verdere jaren) en de theorie dus een ondergeschikte functie krijgt.

Berichten: 5

Re: Ideale studiekeuze

Uomo Universale schreef:Even zeggen dat je bij bio-ingenieur in Gent zelf in je 3de jaar ook nog wiskunde hebt (zij het dan wel statistiek), verder heb je ook 4 vakken wiskunde in je eerste 2 jaar.

Op basis van je interesses lijkt bio-ingenieur de ideale richting voor je. Alles komt aan bod en in tegenstelling tot andere richtingen heb je wiskunde in je eerste 3 jaar ipv enkel in je eerste jaar.

Als je bio-ingenieur zou doen, zal je enorm veel kans krijgen om een onderzoeksfunctie te beoefenen (heel wat studenten doctoreren ook), maar zoals je zegt zal dit onderzoek waarschijnlijk niet fundamenteel theoretisch zijn, maar wel eerder toegepast. Desalniettemin kan je wel theoretisch onderzoek doen als je dat echt wil, mits de keuze van de juiste keuzevakken in je masterjaren.

Maar natuurlijk is het effectief ook zoals je zegt: het is een ingenieursrichting waarbij de toepassingen het belangrijkst zijn (niet in je eerste jaar, maar wel in verdere jaren) en de theorie dus een ondergeschikte functie krijgt.
Bedankt voor je post, klinkt goed. Maar wat bedoelt men precies met 'toegepast'? Onderzoeken hoe een nieuw medicijn inwerkt op een orgaan of hoe men een plant resistent kan maken tegen een ziekte, valt dit onder toegepast? Of is toegepast echt gericht op proceskunde en dat soort dingen?

Misschien heb ik me in mijn eerste post wat fout uitgedrukt, maar met theoretisch bedoel ik het klassieke beeld van wetenschappelijk onderzoek waarbij men op basis van wetenschap inzicht probeert te krijgen in hoe de natuur werkt en hoe men die kan beïnvloeden en niet het stereotype ingenieursbeeld van de man die zijn leven besteedt aan een goedkopere manier om stof X te maken.

Berichten: 411

Re: Ideale studiekeuze

Bongobong schreef:Bedankt voor je post, klinkt goed. Maar wat bedoelt men precies met 'toegepast'? Onderzoeken hoe een nieuw medicijn inwerkt op een orgaan of hoe men een plant resistent kan maken tegen een ziekte, valt dit onder toegepast? Of is toegepast echt gericht op proceskunde en dat soort dingen?

Misschien heb ik me in mijn eerste post wat fout uitgedrukt, maar met theoretisch bedoel ik het klassieke beeld van wetenschappelijk onderzoek waarbij men op basis van wetenschap inzicht probeert te krijgen in hoe de natuur werkt en hoe men die kan beïnvloeden en niet het stereotype ingenieursbeeld van de man die zijn leven besteedt aan een goedkopere manier om stof X te maken.
"Onderzoeken hoe een nieuw medicijn inwerkt op een orgaan of hoe men een plant resistent kan maken tegen een ziekte" valt inderdaad onder toegepast. Bij onderzoek gebeuren natuurlijk heel wat uiteenlopende dingen, en zo'n dingen vallen er heel zeker ook onder.

Kijk ook anders eens een kijkje hier. Dit zijn vacatures van de faculteit bio-ingenieurswetenschappen (of andere faculteiten waar bio-ingenieurs ook terecht kunnen) om te doctoreren/onderzoeken. Ik merk dat de vacatures op dit moment wel eerder aanleunen tegen je tweede definitie ("gericht op proceskunde en dat soort dingen" en "het stereotype ingenieursbeeld van de man die zijn leven besteedt aan een goedkopere manier om stof X te maken."), maar als je deze pagina binnen enkele maanden nog eens zou bekijken, dan zal je zeker zien dat er er heel wat vacatures zijn die eerder aanleunen tegen wat jij wil. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Ideale studiekeuze

Hoewel het goed is om toekomstgericht te denken en kijken, denk ik dat je in deze iets te fel focust op verkeerde zaken. In het bijzonder dan dat 'later onderzoek'. Doe in eerste instantie wat je nu het meest aanspreekt. Immers, er zijn duizenden factoren die gaan beïnvloeden of je onderzoek doet, welk onderzoek, waar... Om er een paar te noemen:

- geen pessimisme ofzo, maar dat je dat ooit gaat halen, is nu niet zeker (er moet plaats zijn).

- tijdens je studie ga je zoveel zien, en ga je interesses ontwikkelen in functie waarvan je dan verder kijkt. Wat die interesse gaat zijn, kun je nu zelfs niet ongeveer benoemen. Je weet totaal niet wat er de komende 5 jaar gaat komen.

- aansluitend bij het vorige, kun je tijdens je studie ontdekken dat het toch niet onderzoek is dat je wilt doen, maar dat *** je meer aanspreekt (waarbij *** echt alles kan zijn).

- waar de wetenschap, in jouw tak, gaat staan over 5 jaar is ook niet geweten. Onderzoek hangt natuurlijk sterk af van waar de wetenschap op die moment staat.

Het zou dus spijtig zijn om je nu al vast te pinnen op onderzoek. Als je gewoon een richting kiest die je boeit, en waar je 5 (of 4) jaar voor wilt uittrekken, zit je goed.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Ideale studiekeuze

Drieske schreef:Hoewel het goed is om toekomstgericht te denken en kijken, denk ik dat je in deze iets te fel focust op verkeerde zaken. In het bijzonder dan dat 'later onderzoek'. Doe in eerste instantie wat je nu het meest aanspreekt. Immers, er zijn duizenden factoren die gaan beïnvloeden of je onderzoek doet, welk onderzoek, waar... Om er een paar te noemen:

- geen pessimisme ofzo, maar dat je dat ooit gaat halen, is nu niet zeker (er moet plaats zijn).

- tijdens je studie ga je zoveel zien, en ga je interesses ontwikkelen in functie waarvan je dan verder kijkt. Wat die interesse gaat zijn, kun je nu zelfs niet ongeveer benoemen. Je weet totaal niet wat er de komende 5 jaar gaat komen.

- aansluitend bij het vorige, kun je tijdens je studie ontdekken dat het toch niet onderzoek is dat je wilt doen, maar dat *** je meer aanspreekt (waarbij *** echt alles kan zijn).

- waar de wetenschap, in jouw tak, gaat staan over 5 jaar is ook niet geweten. Onderzoek hangt natuurlijk sterk af van waar de wetenschap op die moment staat.

Het zou dus spijtig zijn om je nu al vast te pinnen op onderzoek. Als je gewoon een richting kiest die je boeit, en waar je 5 (of 4) jaar voor wilt uittrekken, zit je goed.
Klopt, maar als ik alle richtingen die me interesseerden zou openlaten, blijven er verdomd veel over (een brede interesse hebben is niet altijd even leuk :) ).

Basically zoek ik een studierichting waar de nadruk ligt op chemie/biologie, liefst aangevuld met een zo groot mogelijke portie wiskunde en informatica (dat zijn de vier vakken die me het meest interesseren). Dan blijft er behalve bio-ingenieur niet gek veel over lijkt me? En sowieso schijnen ingenieursdiploma's wel mooie perspectieven op werk te bieden.

Het enige probleem is dat ik niet goed weet waar ik terecht zal komen. Die site de poster boven je doorlinkte toont bijvoorbeeld fascinerende vacatures in gebieden als 'luchtwassers voor stallen'. Ik hoop stiekem op iets in de farmaceutische/geneeskundige/genetische sfeer, niet op proceskunde of iets dergelijks. Dan is biochemie & biotechnologie misschien een directere weg, maar ik heb de indruk dat daar nogal veel blokvakken en weinig wiskunde/fysica/chemie te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ideale studiekeuze

Met bioinformatica is er zeker brood te verdienen. Niet alleen informatici die met biologische data overweg kunnen, maar ook natuurkundigen en wiskundigen kunnen in het fundamentele biologisch onderzoek hun brood verdienen. De opleiding die je volgt zegt dus eigenlijk niet zoveel over waar je uiteindelijk terecht kan.

Als biologie je aanspreekt en informatica ook, dan zou je eens kunnen gaan kijken naar studies die specifiek op bio-informatica zijn gericht.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Ideale studiekeuze

De enige richting in België die echt bioinformatica aanbiedt (en die ook echt op life sciences is gericht) is Biochemie & Biotechnologie.

Het lijkt me een fascinerende richting die eigenlijk dichter bij mijn interesseprofiel aansluit dan bio-ingenieur (op de wiskunde na dan, maar daar kan ik nog wel mee leven).

Ik had die richting echter al bijna uitgesloten omdat ik overal hoor en lees dat ze amper uitzicht op werk biedt. Als je al bij de happy few hoort die onderzoek kunnen doen, zou dat dan als 'hulpje van een dokter' zijn. Klopt dit? Met bio-ingenieur kun je tenminste nog in de industrie terecht - iets wat ik veel minder graag zou doen dan aan de unief blijven en onderzoek doen, maar als ik dan toch niet mijn eerste keuze kan hebben ga ik liever voor een goed betaalde tweede keuze.

Berichten: 15

Re: Ideale studiekeuze

Uomo Universale schreef:Even zeggen dat je bij bio-ingenieur in Gent zelf in je 3de jaar ook nog wiskunde hebt (zij het dan wel statistiek), verder heb je ook 4 vakken wiskunde in je eerste 2 jaar.

Op basis van je interesses lijkt bio-ingenieur de ideale richting voor je. Alles komt aan bod en in tegenstelling tot andere richtingen heb je wiskunde in je eerste 3 jaar ipv enkel in je eerste jaar.

Als je bio-ingenieur zou doen, zal je enorm veel kans krijgen om een onderzoeksfunctie te beoefenen (heel wat studenten doctoreren ook), maar zoals je zegt zal dit onderzoek waarschijnlijk niet fundamenteel theoretisch zijn, maar wel eerder toegepast. Desalniettemin kan je wel theoretisch onderzoek doen als je dat echt wil, mits de keuze van de juiste keuzevakken in je masterjaren.

Maar natuurlijk is het effectief ook zoals je zegt: het is een ingenieursrichting waarbij de toepassingen het belangrijkst zijn (niet in je eerste jaar, maar wel in verdere jaren) en de theorie dus een ondergeschikte functie krijgt.
In Leuven bestaat het bachelorprogramma uit 26 studiepunten wiskunde. Eerste jaar: Calculus en analyse, Lineaire algebra en statistiek. Tweede jaar: differentiaalvergelijkingen, derde jaar: systeemanalyse. Zodus een redelijk stuk wiskunde.

Reageer