Springen naar inhoud

Sarcoplasmatische hypertrofie: effect uithouding?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

tosi

    tosi


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2012 - 15:37

Als er een serieuze hoeveelheid spiermassa opgebouwd wordt, stijgt dan de absolute VO2max ? en zo de maximale uithoudingscapaciteit? Voorbeeld: wielrenner kweet 10kg spieren, grootste deel in onderlichaam.
Zal zijn VO2max/kg gelijk blijven? en W/kg ook gelijk? of iets stijgen als de spiermassa in de benen vooral zit?

Hoe kan dit het beste gedaan worden ? Streven naar sarcoplasmatische hypertrofie; omdat dan ook oa de mitochondriŽn en dus zeker de energieproductie toeneemt of ook(of enkel?) naar myofibrillaire hypertrofie? Wat is uit het oogpunt voor maximale uithoudingscapaciteit het beste voor een wielrenner? Hoe wordt dit het beste gedaan? Hoeveel herhalingen worden best dan bijhorend uitgevoerd?

Als dit klopt, is het het eigenlijk belangrijk om zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen? Als een persoon zijn relatieve VO2max hoog genoeg is voor duursporten.

+ nog een vraagje: welke spiervezels hypertrofiŽren het meest? en blijft de vezeltypesamenstelling behouden? zorgt dit ook niet voor een slechtere diifussiecapaciteit van zuurstof van de capillairen naar de spieren? Worden deze niet " dichtgedrukt"?

Mvg. Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2012 - 20:28

Erg veel vragen in ťťn keer. Dat kan gebruikers afschrikken om te reageren. Ik adviseer je om de volgende keer meer naar de kern te vragen in plaats van alle details zodat je deze laatste zelf kunt deduceren. En omdat het WSF graag input ziet van zijn gebruikers; wat heb je zelf allemaal al bedacht?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#3

tosi

    tosi


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2012 - 12:02

Wat ik zelf heb bedacht en deels het aangevuld/verbeterd van anderen:

1/ meer spiermassa hoger zuurstofverbruik=> absolute VO2max in l zal stijgen
2/relatieve VO2max/kg in mindere mate want je deelt door gewicht=> blijft gelijk of lichte stijging
3/ door stijging van de absolute VO2max zal de maximale inspanningscapaciteit stijgen en zal de wielrenner meer vermogen kunnen trappen tijdens een inspanningsproef (vb bij 5kg extra spiermassa, 20W meer op omslagpunt)
=>Betere prestatie op het vlakke
4/ men kan meer vermogen trappen, maar omdat men meer weegt; blijft het W/kg gelijk en dus ook de klimcapaciteit. Als je nu vooral de spiermassa in het onderlichaam concentreert, zal het W/kg stijgen want extra spieren vb in het bovenlichaam zijn minder actief en " dragen minder bij" tot een verhoogde zuurstofopname en inspanningscapaciteit. In het onderlichaam is de spiermassa veel actiever.

5/ hoe wordt deze spiermassa het beste opgebouwd: ja ik dacht sportspecifieke oefeningen gelijkend aan het beweginsverloop: squats, leg press, step-ups. En dan de wijze: sarcoplasmatische en myofibrillaire hypertrofie zal wel altijd beide plaatsvinden maar mijn vraag was: eerder overwegen naar sarcoplasmatische (meer inhoud, waaronder het belangrijkste mitochondriŽn) of myofibrillaire (meer contractiele eiwitten). In welke "reprange" ligt dit dan?

6/ Geeft globaal deze hypertrofie dan ook geen negatief effect op de zuurstofuitwisseling: bemoeilijkte diffusie?

Voila, dit is wat ik zelf dacht en heb deze vragen/antwoorden dus al wat genummerd. Het lijkt mij het beste de nummers te gebruiken voor commentaren. Gelieve opmerkingen/antwoorden te geven en natuurlijk fouten te verbeteren.


7/ blijft de vezelsamenstelling behouden? ik zou zeggen ja?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures