Conditionele kans berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 411

Conditionele kans berekenen

Om patienten met hersenvliesontsteking gepast te kunnen behandelen, is het belangrijk te weten of het gaat om een bacteriele (30% van alle besmettingen) of een virale variant (70%). Het is bovendien onmogelijk dat een patient besmet is met beide varianten. Om te bepalen om welke variant het gaat, heeft men twee testen ter beschikking.

Om deze probleemstelling te beschrijven, definiëren we de volgende gebeurtenissen:

- B: De patient is besmet met een bacteriele variant.

- T1: Test 1 duidt aan dat de patient besmet is met een bacteriele variant.

- T2: Test 2 duidt aan dat de patient besmet is met een bacteriele variant.

De volgende informatie is beschikbaar:
\(P(T_1 | B) = 0,90 ; P(T_2 | B) = 0,85 ;P(T^c_1 | B^c) = 0,70 ; P(T^c_2 | B^c) = 0,80\)
Bovendien veronderstelt men dat de resultaten van beide testen conditioneel onafhankelijk zijn gegeven de `echte' variant van de patient.

Gevraagd wordt: Bereken P(T2 | T1).

--------------------------------------------------

Zelf heb ik hierbij het volgende geprobeerd via de regel van de totale probabiliteit:
\(P (T_2) = P(T_1) P(T_2 | T_1) + P (T^c_1) P(T_2|T^c_1)\)
\(P(T_2 | T_1) = \frac{P (T_2) - P (T^c_1) P(T_2|T^c_1)}{ P(T_1)}\)
Hieruit zou ik wel weten hoe
\(P(T_2), P(T_1) en P(T^c_1)\)
te berekenen, maar voor
\(P(T_2 | T^c_1)\)
zou ik het niet weten. Iemand die me hier een duwtje in de rug kan geven? Of die eventueel een andere/betere methode kan aanraden?

Berichten: 7.068

Re: Conditionele kans berekenen

\(P(T_2 | T_1) = \frac{P(T_1 \& T_2)}{P(T_1)} = \frac{P(B) P(T_1 \& T_2|B) + P(B^c) P(T_1 \& T_2|B^c)}{P(B) P(T_1|B) + P(B^c) P(T_1|B^c)}\)
\(= \frac{P(B) P(T_1|B) P(T_2|B) + P(B^c) P(T_1|B^c) P(T_2|B^c)}{P(B) P(T_1|B) + P(B^c) P(T_1|B^c)}\)
Snappie?

Berichten: 411

Re: Conditionele kans berekenen

Even een vraagje bij de laatste stap. Die overgang doe je omdat gegeven is dat de resultaten van beide testen conditioneel onafhankelijk zijn. Mag ik ervan uitgaan dat volgende betrekkingen gelden:
\(P( T_2 \bigcap T_1 | B) = P( T_2 | B) P(T_1 |B)\)
\(P( T^c_2 \bigcap T_1 | B) = P( T^c_2 | B) P(T_1 |B)\)
\(P( T^c_2 \bigcap T^c_1 | B) = P( T^c_2 | B) P(T^c_1 |B)\)
\(P( T_2 \bigcap T^c_1 | B) = P( T_2 | B) P(T^c_1 |B)\)
Want dit was ik namelijk niet zeker. Ik weet dat voor onconditionele onafhankelijkheid geldt dat als A en B onafhankelijk zijn, A en
\( B^c, A^c\)
en B en
\(A^c en B^c\)
ook onafhankelijk zijn, maar ik wist niet zeker of dit ook geldt voor conditionele onafhankelijkheid. Maar aangezien jij er gebruik van maakt, veronderstel ik dus dat dit geldt voor zowel conditionele als onconditionele onafhankelijkheid? Correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Conditionele kans berekenen

Mag ik ervan uitgaan dat volgende betrekkingen gelden:
Jeps :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 411

Re: Conditionele kans berekenen

Oké, bedankt Drieske en EvilBro!

Reageer