Springen naar inhoud

Ureum en creatinine gestegen

• Log in om te kunnen reageren

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2012 - 12:00

Ureum en creatinine zijn gestegen. Mogelijk oorzaken (meerkeuze): darmbloeding, blaasruptuur, nierinsufficiŽntie, overmatige eiwitopname voeder.

Ik denk dat het nierinsufficiŽntie is omdat een stijging van ťn creatinine ťn ureum daarop wijst. Darmbloeding doet alleen ureum stijgen.

Blaasruptuur kan volgens mij ook, in urine zit namelijk creatinine en ureum.

Overmatige eiwitopname voeder doet alleen de ureum stijgen.

Klopt dit een beetje?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2012 - 17:23

Lijkt me correct.

Ik vraag me af of bij een blaasruptuur er iets met het serumureum en -kreatinine zal gebeuren. De urine komt in de buikholte, zal uiteindelijk geresorbeerd worden, maar of dat echt bovenstaande waarden zal beinvloeden weet ik niet.

Nierinsufficientie is sowieso goed, dus als maar 1 antwoord mogelijk is, is dat het goede antwoord.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2012 - 20:36

Meerdere antwoorden zijn mogelijk :-). Ik denk nu eigenlijk dat alles mogelijk is behalve de verhoogde eiwit-opname omdat dat niks doet aan het creatininegehalte.
Darmbloeding doet ureum wel stijgen (en volgens m'n cursus ook creatinine..), maar ik vraag me af hoe dat komt. Zit dit gewoon zo: darmbloeding -> bloedverlies -> en dus daling van ureumconcentratie? Hm, klopt niet echt want dan zou ureum toch ook gewoon dalen?
Iemand :)?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2012 - 20:43

Meerdere antwoorden zijn mogelijk :-). Ik denk nu eigenlijk dat alles mogelijk is behalve de verhoogde eiwit-opname omdat dat niks doet aan het creatininegehalte.
Darmbloeding doet ureum wel stijgen (en volgens m'n cursus ook creatinine..), maar ik vraag me af hoe dat komt. Zit dit gewoon zo: darmbloeding -> bloedverlies -> en dus daling van ureumconcentratie? Hm, klopt niet echt want dan zou ureum toch ook gewoon dalen?
Iemand :)?

Ah nee, volledig mis. Hemoglobine komt dus in de GI tractus en wordt door digestieve enzymen afgebroken en de aminozuren worden geabsorbeerd en omgezet in ureum.
Dus een darmbloeding zal niet resulteren in een hogere creatinine waarde.

Dus met andere woorden, blaasruptuur en nierinsufficiŽntie zijn mogelijk, klopt dit nu?

Veranderd door Buffalo, 14 januari 2012 - 20:47

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2012 - 21:05

Ik heb wat gevonden op het internet dat bevestigt dat een blaasruptuur een verhoogd kreatinine geeft en ureum:
http://www.ncbi.nlm....j00289-0021.pdf
http://www.ncbi.nlm....d00039-0101.pdf

Maar ook dat een eiwitrijk dieet dat kan veroorzaken:
http://www.nature.co...l/4492961a.html
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2012 - 21:19

Dankjewel!
In m'n cursus staat vermeld dat creatinine bij carnivoren niet stijgt door dietaire factoren, dus ik ga dat maar zo onthouden.
De test in het artikel was bij omnivoren, dus je kan het niet echt vergelijken :-). Merci voor de hulp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures