Rijen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Rijen

Beste WSF'mers,

Ik heb een vraag wat betreft het thema Rijen.

Ik zit met de volgende formule die ik probeer in mijn GR TI 83+ probeer in te voeren.

Om precies te zijn in mijn recursiescherm.

Ik weet niet goed hoe ik dit duidelijk hier neer kan zetten, dus dit is een poging:

Tn= 1/2*(tn-1)2

Tn --------- die n staat klein voor de helft onder de T) =

(tn-1) ----- hier staat n-1 in het klein voor de helft onder de t

2 ----------- is kwadraat en die weet ik gelukkig te vinden.

Ik heb dus geen flauw idee of ik überhaupt die verlagingen aan moet geven voor mijn GR en zoja, hoe?

Alvast mijn hartelijke dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Rijen

Kies onder [MODE] Seq

n is het 4e teken op je X-toets. Gebruik haakjes bij (n-1).

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

De Mode - SEQ had ik al gevonden.

Zoals ik aangaf:

(tn-1) ----- hier staat n-1 in het klein voor de helft onder de t

staat de t ook binnen de haakjes, waarom zou ik die nu opeens erbuiten moeten zetten en daarna in haakjes (n-1)?

Dit maakt het niet verlaagd zoals ik het in mijn boek ziet staat.

Daar staat nogmaals dit:

1/2*(Tn-1)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Rijen

In [MODE] Seq vind je onder Y=... , zoiets als u_n= ... u_(n-1) ...

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

Afbeelding

Dit zie ik op mijn TI 83+ welke is het die jij bedoelt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Rijen

Klopt achter u_n= Moet je jouw formule noteren, u krijg je met 2nd 7, dus 1/2 u(n-1)

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

Ik zie helemaal geen u(underscore)_n op dat lijstje staan.

Kan je me anders aangeven welke je bedoelt?

De eerste is met welke term je begint, in mijn geval is de start waarde T1=2 gegeven en dus vul ik hier 1 in.

De tweede is de plek waar je formule invult, wat in mijn geval 1/2*(Tn-1)kwadraat is.

De derde plek is waar ik het getal van de startwaarde invoer dus 2.

Ik vrees dat ik op de tweede plek toch echt een fout maak met de invoer hiervan! Nogmaals u_n= bestaat niet op mijn GR. Doe ik iets fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rijen

Het lijkt me wel duidelijk dat Safe met u_n eigenlijk jouw u(n) bedoelde hè... En daar moet jij typen 1/2 * (u(n-1))^2.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

Ja grote sorry!

Drieske,

Ik dacht dat namelijk al, maar het antwoord in de 'table' was alleen maar 2 ik dacht dat ken niet kloppen...

En ja ik check het toch maar eens met de antwoorden en daar staan ook alleen maar 2'en...

Ik wordt hier niet natuurlijk niet vrolijk van! Wat is dat nou voor rare oefening...

Maar in ieder geval hartstikke bedankt beide! voor het oplossen van wat voor mij een kompleet raadsel was:)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rijen

Je kunt dat ook handmatig checken (ik vind het ook een vreemde opgave alleszins, maar alleen jij kent de exacte opgave :) ). Neem gewoon even u_1. Dat is 2 (wegens het gegeven van beginstap). Nu is u_2 = 1/2 * (2)^2 = 2. Dus u_2 = u_1. Om dezelfde reden is u_3 = u_2, en u_4 = u_3 en ... En je hebt dus inderdaad telkens opnieuw 2. Vreemd (zinloos?), maar wel correct.

Je kunt btw eventueel eens de (exacte) opgave van je vraagstuk posten, dan kunnen we zien of dit steek houdt :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

In mijn eerste post had ik dit er neer gezet,

Tn= 1/2*(tn-1)2

Tn --------- die n staat klein voor de helft onder de T) =

(tn-1) ----- hier staat n-1 in het klein voor de helft onder de t

2 ----------- is kwadraat en die weet ik gelukkig te vinden.

De opgave is vrij simpel geef de eerste tien termen weer, nou je hebt er net al drie weer gegeven, maar zo zijn ze dus alle 10! Nu ben ik ervan bewust gemaakt dat dit ook kan voorkomen denk ik... anders is het vrij zinloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rijen

Ja, lijkt me dat dit dan inderdaad hun bedoeling was :) . Het is dus ook steeds handig, bij een toets of examen, om even te kijken naar je voorschrift, en een paar termen zelf te berekenen. Misschien bespaart dat je (veel) werk met je GRM! Zoals hier het geval was :) . Je moet dan wel voorzichtig zijn met de conclusies die je trekt. Vooral het 'constant blijven' kun je goed afleiden uit de eerste 3 termen opschrijven; met al de rest zou ik oppassen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

Nu heb ik nog zo'n moeilijke en de bedoeling is om het specifiek in je GR in te voeren,

A(verlaagd N+1) = 2 * A(verlaagd N) * (1-A(verlaagd N))

T(verlaagd 1 ) = 0.8

Ik heb zojuist 10 minuten allerlei combinaties geprobeerd, mijn GR laat of alleen de eerste term zien die al bekend is en de rest krijgt de waarde 'error' mee OF ik krijg gewoon een ERROR :)

Met de hand kom ik voor mijn tweede term op 0.32 uit en dit is correct, maar ik krijg dat op geen enkele manier uit mijn GR... Kan je nog een keer je licht erop laten schijnen? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Rijen

Bij mij werkt ie gewoon :) . Voer je het juist in? Dus:

Code: Selecteer alles

nmin = 0

u(n) = 2*(u(n-1))*(1 - (u(n-1)))

u(nmin) = 0.8
Normaal zijn die haakjes rond je u(n-1) overbodig, maar zo zit je veiliger :) . Of, als je wilt dat ie niet op u(0) begint, maar op u(1):

Code: Selecteer alles

nmin = 1

u(n) = 2*(u(n-1))*(1 - (u(n-1)))

u(nmin) = 0.8
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Rijen

Ik vrees dat je hem verkeerd invult of kan je me anders uitleggen waarom je,

A(verlaagd N+1) = 2 * A(verlaagd N) * (1-A(verlaagd N))

in plaats van A(verlaagd N) dit (u(n-1)) invult en dient de nMin niet 1 te zijn want A (verlaagd 1) = 0.8

Reageer