Éénrichtingsmembraan, bestaat die?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ik ben op zoek naar een éénrichtingsmembraan die een vloeistof maar naar 1 kant kan doorlaten.

De samenstelling van vloeistof die ik wil gebruiken staat nog niet vast, en hangt af van het membraan.

Het doel waarvoor ik hem wel gebruiken is vergelijkbaar met een zandloper.

Het membraan komt dan in het midden zitten, en het zand wordt dan vervangen door een vloeistof.

Als de zandloper rechtop staat, zou de vloeistof in de bovenste helft dóór het membraan heen naar het onderste gedeelte vloeien. (Ik negeer hierbij het drukverschil in de twee helften ontstaat.)

Als je de zandloper dan 180 graden draait, zou de vloeistof die dan in de bovenste helft zit niet naar beneden stromen omdat het membraan dan de vloeistof tegenhoudt.

Als je de zandloper met enige regelmaat steeds 180 graden zou draaien, zou op den duur alle vloeistof in één helft van de zandloper blijven zitten.

Bij het zoeken naar zo'n membraan kwam ik alleen membraan tegen die d.m.v. drukverschillen werken.

Daarnaast vond ik ook membranen die o.b.v. de vloeistofeigenschappen (soortelijk gewicht) iets kon scheiden.

Helaas kan ik deze membranen niet gebruiken aangezien ik geen verschillende vloeistoffen én geen drukverschillen heb.

Heeft iemand een idee waar ik dit soort membranen kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re:

én geen drukverschillen heb.
Maar als je geen drukverschil hebt, dan kan je vloeistof toch ook niet stromen? Waarom zou een simpel membraantje met een veer niet kunnen werken?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re:

Dat is in mijn vorige post inderdaad fout. Het drukverschil wat ik heb wordt door de zwaartekracht veroorzaakt. Met die ene regel bedoelde ik er eigenlijk mee dat ik niets anders heb om een drukverschil tussen de twee helften op te bouwen.

Een membraan met een veer werkt niet goed genoeg omdat het afstellen van die veerdruk zeer moeilijk is. Bij een andere zwaartekracht (in een berggebied bijvoorbeeld) zou de veer dan veel te strak afgesteld staan, en blijft een grotere laag vloeistof in het bovenste deel van de zandloper staan.

Om dit probleem te vermijden hoop ik dat er een membraan bestaat die de vloeistof in maar één richting laat vloeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re:

Om dit probleem te vermijden hoop ik dat er een membraan bestaat die de vloeistof in maar één richting laat vloeien.
Als de veer heel zwak ingesteld staat, zal het mechaniekje nog steeds werken op lage hoogtes :) Maar je hebt zelfs geen veer nodig om het principe werkende te krijgen. Ik denk bijvoorbeeld aan het fijne kleppen in een aerosoltoestel waar zelfs de ademhaling van een slapende baby voldoende is voor de eenrichtingskleppen.

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re:

hoi mister x,

ik weet niet precies wat uw bedoeling is maar het doet mij in ieder geval denken aan osmose. Osmose is de verplaatsing van water doorheen een semipermeable wand/membraan van de zijde met weinig opgeloste stoffen naar de zijde met meer opgeloste stoffen. voorbeeld: een druppel water op een rijpe kers waardoor de kers zal barsten. de druppel bevat weinig opgeloste stoffen en het sap van de kers bevat veel opgeloste stoffen (suikers,mineralen,...). De huid van de kers fungeert als semipermeable membraan waardoor de druppel in de kers dringt en zal barsten (druk stijgt).

Het concentratieverschil tussen beide zijden van de wand/membraan en het gekozen membraan zelf zal de snelheid bepalen waarmee het water wordt verplaatst. Als je op de hoogte bent van alle factoren (temperatuur, concentratieverschillen, mate van doorlaatbaarheid vh membraan) kan je voorspellen/berekenen wanneer de kers zal barsten. Eigenlijk kun je dus spreken van een osmotische zandloper :-)

Reageer