Windmolen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Windmolen

Hallo,

Ik ben voor school bezig voor een opdracht over windenergie.

Wij moeten gaan uitzoeken hoe de wind zich gedraagt rond bepaalde kappen, en welke daardoor het meest geschikt zou zijn.

Nu heb ik hiervoor een overgebleven koeler uit mijn computer gepakt om deze als windmolen te gebruiken.

Onze redenatie was dat de windmolen ging draaien omdat er in de windmolen een spoel zat, die door de stroom van Noord en Zuid wisselt, en zo gaat draaien.

Hierdoor zou dit andersom ook mogelijk moeten zijn, dus dat we door de windmolen te laten draaien stroom op moeten kunnen wekken.

Echter blijkt dit niet zo te zijn.

We hebben de windmolen op alle denkbare manieren getest in de windtunnel op school, en krijgen er maar geen stroom uit.

Is er hier iemand die weet of dit gewoon niet mogelijk is, of waarom wij er geen stroom uit krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windmolen

Het hangt er maar vanaf wat voor soort motortje er in den koelventilator zit. Als het een klassiek gelijkstroommotortje met borstels is, dan moet er spanning uit komen.

Maar er zijn ook borstelloze motortjes waar en stukje elektronica aan te pas komt om ze te laten draaien. En die werken niet andersom.

Berichten: 7

Re: Windmolen

Dus wat je bedoeld is dat het zeer goed mogelijk is dat deze windmolen dus maar 1 kant op werkt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Windmolen

Ja, dat bedoel ik. Als je hem met wind aandrijft, en er komt geen spanning uit, dan is het geen gewoon motortje.

Heb je nog zo'n ding? Sloop die dan eens om te zien wat er in zit.

Berichten: 1.816

Re: Windmolen

Wat je nodig hebt is een 2-draads koelertjesfan. Als ie 3 draden heeft, komt er wel wat uit (test hier) maar veel te weinig. Maar toen ik er een nam met 2 draden kreeg ik tot ca 2 Volt op de meter. Was wel van de stofzuiger dus windkracht 13 of zo. Erg gevoelig zijn ze dus niet.
LiA

Berichten: 7

Re: Windmolen

Heb ondertussen ook gesproken met iemand die met elektrotechniek werkt, en hij zegt ook dat er waarschijnlijk een deeltje inzit die maar 1 richting op werkt.

Helaas heb ik er maar 1 van, maar hier heb ik toch niks aan met dat deeltje, dus ben ik toch voorzichtig de behuizing eraf te halen en te kijken wat erin zit, ik kijk wel of het gaat werken

Berichten: 1.816

Re: Windmolen

Eigenlijk is de constructie van de bladen ook niet erg geschikt om te draaien door wind.

Advies: Neem een klein elektromotortje en zet daar een (modelbouw)propellor op.
LiA

Berichten: 7

Re: Windmolen

Heb ik ook naar gekeken, maar ik kan nergens iets echt goeds vinden.

Wat ik vooral tegen kom zijn elektromotors die er inderdaad goed uitzien en niet zo duur zijn, maar ik weet bij deze ook niet of het wel andersom werkt

Berichten: 1.816

Re: Windmolen

Of ze werken kun je snel controleren. Stop de aansluitdraden in je mond, op je tong en draai aan de as. Als je de prik "proeft", dan werkt het.
LiA

Berichten: 1.816

Re: Windmolen

Heb even snel gekeken. Heb hier nog een 1,5 V motortje liggen die het "andersom ook "doet. Geeft al een uitslag van ca 1 V als ik er aan draai met de vinger erover. Dus precies wat je ( denk ik) nodig hebt.

Kun je krijgen tegen porto-kosten. Daar zit ook nog een wormwieltje op van diam. 5,5 mm, dus daar zou je vrij eenvoudig een propellortje op kunnen lijmen.



Stuur maar een PB.
LiA

Berichten: 7

Re: Windmolen

Dat zou echt geweldig zijn!

Hoe groot is de moter in diameter, aangezien hij niet al te groot kan zijn

Berichten: 1.816

Re: Windmolen

Lengte ca 3 cm en de dikte is ca 1,6 cm. Rond met 2 platte kanten, dus makkelijk vast te maken. Op het asje zit een plastic wormwieltje met een diameter van ca 5,5 mm en lengte ca 7,5 mm.

Is waarschijnlijk afkomstig uit een klein race-autootje.
LiA

Berichten: 7

Re: Windmolen

Ziet er goed uit, zal je een PM sturen!

Berichten: 7

Re: Windmolen

Nog even snel, Ik heb nu draadjes opnieuw aangesloten op de printplaat van de ventilator waardoor er nu stroom uit komt. Helaas is dit zo weinig dat ik er waarschijnlijk niks aan heb.

Ga het morgen testen in de windtunnel op school, zal het dan wel zien, maar ga er niet van uit dat het vele opleverd.

Dus daarom nog even mijn dank aan Thionyl voor de elektromotor, ga hem waarschijnlijk nodig hebben, en het is waarschijnlijk ook beter om die te gebruiken omdat de verschillen dan beter te meten zijn

Reageer