Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

Ik heb een regenwaterinstallatie die voortdurend stuk gaat door de terugslag op de aanzuigleiding bij het stoppen van de pomp.

Mijn pomp is een gewone hydrofoorgroep type Wilo HMC 305-EM. De pomp staat in de kelder en de regenwaterput is daar bijna 15 m vandaan. De aanzuigleiding is een flexibele slang met spiraalbewapening (type Saturno - azur - 32 mm). De slang vertrekt eerst 12 m door een ventilatiebuis en gaat dan nog 3m via een PVC buis onder het terras door naar de put. In de put hangt de aanzuigleiding netjes aan een vlotter met een filter en terugslagklep.

De installatie is nu door de installateur afgesteld om bij een druk van 1,5 bar te beginnen pompen tot 4 bar. Dan valt de pomp stil en begint de 'miserie'. Op dat ogenblik draait de pomp op volle kracht en loopt door de aanzuigleiding een behoorlijk debiet. Bij het plots stilvallen van de pomp krijgen we daardoor echter een sterke terugslag die de aanzuigleiding heen en weer slaat. Ik heb al verwoede pogingen gedaan om de slang aan de kelderzijde vast te maken, maar die slagen zijn zo hevig dat alles gewoon wordt stukgetrokken. Plastieken en metalen buisverankeringssystemen heb ik al geprobeerd, alles gaat stuk.

Bij elke slag schuift de aanzuigleiding bovendien een stukje verder de put in waardoor de slang aan de aansluiting met de pomp begint te trekken. Na verloop van tijd gaat die aansluiting dan ook steeds stuk. Door het hevig heen- en weer slaan van de slang schuurt deze ook langs de randen van de buizen en komen er regelmatig lekken. Ik moet bijna jaarlijks een nieuwe slang steken.

Kan iemand mij hier raad geven hoe ik dit eindelijk en voor goed kan oplossen? Ik heb al aan volgende oplossingen gedacht:

- Een lus in de leiding leggen waar de terugslag kan worden opgevangen. Heb ik geprobeerd en het verbeterde lichtjes, maar uiteindelijk werden de bevestigingen aan weerszijden van de lus toch weer stukgetrokken.

- Een expansievatje in de aanzuigleiding plaatsen (of een vertikale buis met luchtbel). Maar gaat de pomp dan nog wel kunnen aanzuigen? Ik vrees dat een expansievat ook niet geschikt is om plotslinge dynamische drukverschillen op te vangen.

- De pomp aansturen met een frequentiesturing (type PWM 230). Behoorlijk duur. Gaat de pomp dan ook werkelijk zachtjes uitvallen i.p.v. abrupt te stoppen? Zo ja, dan zou de terugslag in de leiding moeten weg zijn en kan bovendien het buffervat van de hydrofoorgroep worden verwijderd.

- De aanzuigleiding vervangen door een minder flexibele dikwandige buis. Een (gevaarlijk?) gokje. Ik had gehoopt dat de flexibele buis zelf een stuk van de terugslag zou opvangen, maar doordat ze zo flexibel is slaat ze zo wild. Een starre buis zou dat minder doen, maar misschien gaan de aansluitingen en de pomp dan wel meer afzien van de terugslag en verplaats ik het probleem enkel ?

Kan iemand helpen?

Berichten: 1.816

Re: Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

4 Bar is best fors. Haal de terugslag klep er eens uit.
LiA

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

Waar pompt die pomp het water naar toe?

Is dat een vat dat veel hoger staat dan de pomp?
De installatie is nu door de installateur afgesteld om bij een druk van 1,5 bar te beginnen pompen tot 4 bar.
Waar wordt die druk gemeten?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

Fred F. schreef:Waar pompt die pomp het water naar toe?

Is dat een vat dat veel hoger staat dan de pomp?Waar wordt die druk gemeten?
dit gaat naar een drukvat (het is een hydrofoorset) en dus zit er een terugslagklep in de aanzuig van de pomp, de perszijde van de pomp of in de inlaat van het drukvat die voorkomt dat het drukvat leeglekt via de pomp.

Ik heb ooit twee van die sets gehad (ander merk, maar dat mag geen principieel verschil maken). Die zogen aan via een PVC 32 mm leiding. Die vertoonden inderdaad wel wat waterslag, maar niets ernstigs, en die PVC-leidingen hebben nooit ergens last van gehad. Alleen, als ze bijna op druk waren deden ze er best wel even over om de maximumdruk te bereiken, ze zaten bij 3 bar (+ aanzuigen uit een verre, diepe put) een heel eindje tegen hun maximale opvoerhoogte aan, wat natuurlijk het debiet tegen het einde van de vulling al duidelijk vermindert.

pompkarakteristiek Wilo HMC 305-EM

een maximale opvoerhoogte van 58 m. Als ik je verhaal goed begrijp is er weinig niveauverschil tussen regenput en pomp. Tegenaan de maximale vulling zou het debiet volgens die karakteristiek dus nog een 1,5 - 2 m³/h kunnen bedragen. In 15 m van een 32 mm zuigslang is dat 12 kg water met een snelheid van 0,6 m/s als mijn sommetjes kloppen, en als dat ineens stilvalt in een flexibele slang kan dat een behoorlijke drukgolf veroorzaken. In een PVC buis zou ik daar niet zo bang van zijn.

Hoe dan ook, 15 m pvc-buis en wat hulpstukjes kosten de wereld niet. Mocht de praktijk uitwijzen dat dat nog te hard slaat naar je zin dan kun je altijd vlak bij de pomp aan de zuigzijde nog een drukvatje monteren. Veel hoeft dat niet te zijn om de klap te kunnen absorberen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

4 Bar is best fors. Haal de terugslag klep er eens uit.


Welke terugslagklep? Ik heb enkel de terugslagklep aan de zuigkorf. Als ik die eraf haal loopt de aanzuigleiding steeds leeg. Is echt geen optie.

Berichten: 6

Re: Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

Fred F. schreef:Waar pompt die pomp het water naar toe?

Is dat een vat dat veel hoger staat dan de pomp?Waar wordt die druk gemeten?


De pomp staat op het drukvat. Het is één geheel. De druk wordt gemeten onmiddelijk na de pomp aan de opvoerzijde in het 3-weg stuk waar ook het drukvat op aangesloten is.

Berichten: 6

Re: Terugslag in aanzuigleiding regenwaterpomp

dit gaat naar een drukvat (het is een hydrofoorset) en dus zit er een terugslagklep in de aanzuig van de pomp, de perszijde van de pomp of in de inlaat van het drukvat die voorkomt dat het drukvat leeglekt via de pomp.
Ik heb alleen weet van de terugslagklep aan het uiteinde van de aanzuigleiding in de put, maar als ik die openzet loopt enkel de aanzuigleiding leeg maar blijft de druk wel op de binnenleiding. Er zal dus wel nog ergens een terugslagklep zitten, maar die is alvast niet zichtbaar.
Jan van de Velde schreef:Ik heb ooit twee van die sets gehad (ander merk, maar dat mag geen principieel verschil maken). Die zogen aan via een PVC 32 mm leiding. Die vertoonden inderdaad wel wat waterslag, maar niets ernstigs, en die PVC-leidingen hebben nooit ergens last van gehad. Alleen, als ze bijna op druk waren deden ze er best wel even over om de maximumdruk te bereiken, ze zaten bij 3 bar (+ aanzuigen uit een verre, diepe put) een heel eindje tegen hun maximale opvoerhoogte aan, wat natuurlijk het debiet tegen het einde van de vulling al duidelijk vermindert.

Mocht de praktijk uitwijzen dat dat nog te hard slaat naar je zin dan kun je altijd vlak bij de pomp aan de zuigzijde nog een drukvatje monteren. Veel hoeft dat niet te zijn om de klap te kunnen absorberen.
Zo'n drukvatje, kan dat de onderdruk in de aanzuigleiding aan? Heb zoiets nog nooit in onderdruk gezet, dus ik weet niet wat ik mag verwachten.

Mijn hydrofoorgroep staat in de kelder op de grond en de ventilatiebuis staat daar een dikke halve meter boven. De pomp staat dus niet op het hoogste punt (dat ligt dus - geheel tegen de regels van de kunst in - dus in de leiding op een meter of twee van de pomp) en het is altijd wel even werk om die aanzuigleiding vol te krijgen en het systeem op te starten. Misschien moet ik dan ook het drukvatje kunnen afsluiiten met een bolkraantje om te kunnen opstarten?

Reageer