Springen naar inhoud

Kraakbeen en been

• Log in om te kunnen reageren

Zacky

Zacky

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2012 - 09:25

wat zorgt er voor dat het been minder flexibel is dan het kraakbeen?
Het kraakbeen is plooibaar omdat het veel water bevat, dus ik veronderstel dat been dan geen water bevat, maar is dit het enige dat ervoor zorgt dat kraakbeen flexibeler is dan gewoon bot?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2012 - 10:21

Wanneer kraakbeen kalkzouten gaat opnemen zal het verbenen, en dus botachtiger ( = minder flexibel) worden. Pas na je geboorte (volgens mij als je een jaar of twee bent) ga je deze kalkzouten opnemen, daarvoor zijn bijvoorbeeld het ribkraakbeen- en het borstbeen bij jonge kinderen erg zacht (zelfs zo zacht dat tijdens operaties een simpele 'keukenschaar' de voorkant van de thorax kan openknippen). Ook zijn de collageenvezels hier bij betrokken, aangezien deze o.a. verantwoordelijk zijn voor de sterkte van beenderen.

Wellicht heb je nog wat aan deze , en deze informatie?

dus ik veronderstel dat been dan geen water bevat

In een ander topic kwam aan de orde dat beenderen voor 10-25% uit water bestaan: Bron 1. Bron 2 (Functionele Histologie van L.C. Junqueira)
Kraakbeen bevat uiteraard heel wat meer water (85%), maar dat lijkt mij dus niet de enige verschillende factor met beenderen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Zacky

Zacky

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2012 - 11:14

dankjewel! hier heb ik zeker en vast iets aan

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures