Genetisch verband tussen ziekte van parkinson en als

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Genetisch verband tussen ziekte van parkinson en als

Onderzoekers hebben een genetisch verband gevonden tussen de ziekte van Parkinson en ALS (amyotrofe lateraal sclerose).


De ziekte van Parkinson en ALS hebben ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen. Kenmerken van de ziekte van Parkinson zijn trillen, traagheid en stijfheid, terwijl ALS leidt tot spierverlammingen en vroegtijdige dood. Toch hebben de ziekten een zelfde achtergrond: het zijn beide neurodegeneratieve ziekten, dat wil zeggen ziekten waarbij een groep zenuwcellen te gronde gaat. De plaats in het zenuwstelsel waar de cellen verloren gaan bepaalt de specifieke ziektesymptomen.


In de familie van mensen die zijn overleden aan ALS komt vaker dan gemiddeld de ziekte van Parkinson voor. Bij het ontstaan van deze ziekten zou dus een gemeenschappelijke genetische factor een rol kunnen spelen. Dit is nader onderzocht en er is aangetoond, dat veranderingen in het zogenaamde ANG-gen het risico op zowel de ziekte van Parkinson als op ALS zeer sterk verhogen. Het ANG-gen is betrokken bij onder andere de vorming van bloedvaatjes en de uitgroei van zenuwcellen.


Bron:

Radboud Universiteit Nijmegen


Wetenschappelijke publicatie:

Michael A. van Es, et al.: Angiogenin Variants in Parkinson Disease and Amyotrophic Lateral Sclerosis
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Genetisch verband tussen ziekte van parkinson en als

Dit zeer interessante feit (voor mij althans) was mij een aantal dagen geleden al opgevallen. Alleen kon ik het artikel dat zou zijn geplaatst in "Annals of Neurology" niet vinden.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Genetisch verband tussen ziekte van parkinson en als

Ik heb helaas geen link kunnen vinden naar een gratis openbare versie van het hele wetenschappelijke artikel. De link geeft alleen de samenvatting van het artikel.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Genetisch verband tussen ziekte van parkinson en als

Ik vraag me af of dit gen dan ook deels debet is aan het Guam syndrome.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer