Zinkende, drijven en zwevende stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 252

Zinkende, drijven en zwevende stoffen

Hallo,

Ik las in mijn cursus iets over zwevende stoffen. Ik weet wel dat zinkende stoffen gaan zinken en drijvende stoffen drijven, maar wat bedoelt men eigenlijk juist met een zwevende stof? Is daar een definitie/uitleg voor?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

beantwoord de volgende twee vragen:
  1. wanneer (waarom) zinkt een blokje lood in water?
  2. wanneer (waarom) drijft een blokje hout op water?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

Jan van de Velde schreef:beantwoord de volgende twee vragen:
  1. wanneer (waarom) zinkt een blokje lood in water?
  2. wanneer (waarom) drijft een blokje hout op water?
Hout = kleinere dichtheid dan water, lood heeft grotere dichtheid dan water?

Berichten: 49

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

ik vermoed dat als je een zwevende stof in bv. water legt, dat het niet naar het oppervlak drijft en ook niet naar de bodem zinkt maar gewoon op zijn plaats blijft.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

ik vermoed dat als je een zwevende stof in bv. water legt, dat het niet naar het oppervlak drijft en ook niet naar de bodem zinkt maar gewoon op zijn plaats blijft.
Inderdaad. Volgens de wet van Archimedes is de opwaartse kracht die een lichaam is een vloeistof ondervindt gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Is het dan zo, dat bij zinken deze opwaartse kracht kleiner is dan het gewicht dan het lichaam, bij drijven groter dan het gewicht en bij zweven is deze opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van het lichaam?

Berichten: 49

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

Is het dan zo, dat bij zinken deze opwaartse kracht kleiner is dan het gewicht dan het lichaam, bij drijven groter dan het gewicht en bij zweven is deze opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van het lichaam?


ik denk het wel.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

Klopt, inwerkende krachten (zwaartekracht en Archimedeskracht) zijn in evenwicht.

Wat weet je dan over de dichtheid van zo'n stof?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

In physics I trust schreef:Klopt, inwerkende krachten (zwaartekracht en Archimedeskracht) zijn in evenwicht.

Wat weet je dan over de dichtheid van zo'n stof?
Oke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

In physics I trust schreef:Klopt, inwerkende krachten (zwaartekracht en Archimedeskracht) zijn in evenwicht.

Wat weet je dan over de dichtheid van zo'n stof?
De massadichtheid van zo'n stof is even groot als die van het water of?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

ja.

En dus, eenmaal ergens onder water, is er geen nettokracht die het blokje omhoog wil stuwen of omlaag wil trekken, omdat neerwaartse zwaartekracht en opwaartse archimedeskracht in evenwicht zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Zinkende, drijven en zwevende stoffen

Jan van de Velde schreef:ja.

En dus, eenmaal ergens onder water, is er geen nettokracht die het blokje omhoog wil stuwen of omlaag wil trekken, omdat neerwaartse zwaartekracht en opwaartse archimedeskracht in evenwicht zijn.
Oke, ik snap het volledig! Bedankt allemaal voor de snelle en duidelijke reacties

Reageer