Wat is de oorzaak van de differentiële rotatie van de zon?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 9

Wat is de oorzaak van de differenti

Het blijkt zo te zijn dat de langzamere rotatie van het zonsoppervlak aan de polen met toenemende diepte toe zou nemen, terwijl de

snellere rotatie bij de zonsevenaar juist afneemt naarmate men de tachoklyne nadert. Het binnenste van de zon wordt dan verondersteld uniform te roteren.

Dat idee was me dus al wel bekend, maar één aspect daaraan heeft me altijd geïntrigeerd, namelijk - die differentiële rotatie - door welk mechanisme

wordt dat eigenlijk in stand gehouden? In de verhandelingen die ik erover heb gelezen wordt die differentiële rotatie steeds louter als gegeven naar

voren gebracht, zijnde de oorzaak van het proces waarbij de magnetische veldlijnen als het ware als elastiekjes worden opgewonden en dat uiteindelijk tot ompolen van het magneetveld leidt.

In mijn optiek zal daarbij bewegings-energie worden onttrokken aan het betrokken zonneplasma en zal het dus een proces zijn dat op den duur tot

gevolg heeft dat er uiteindelijk geen verschil meer is in rotatiesnelheid. Het lijkt me zelfs zo dat de corioliskracht ook op het zonneplasma het

effect heeft dat plasma dat door convectieve bewegingen wordt vervoerd richting polen juist een grotere omwentelingssnelheid krijgt.

Mijn vraag is nu dus door welke kracht of koppel het zonneplasma aan de equator van de zon wordt versneld, en natuurlijk daaruit voortvloeiend door

een reactiekoppel het polaire plasma afremt. Dat zal te maken hebben met het feit dat we hier niet spreken over een gas maar een geleidend plasma

dat interageert met magneetvelden, maar zelf kan ik dat uiteindelijk slechts opvatten als een grootschalig soort wrijving.

Nog een toevoeging: Differentiële rotatie, tenminste de gevallen waarbij de evenaar sneller roteert dan de poolgebieden, is natuurlijk zowiezo een mysterieus verschijnsel, ook wanneer we dat moeten vaststellen bij andere hemellichamen.

Want ook Jupiter vertoont een lichte vorm van differentiële rotatie, levert ook energie (voornamelijk geloof ik in het infrarood en radio) en heeft een sterk magneetveld . Zelfs onze eigen aarde vertoont in het geval van de buitenkern deze zelfde eigenschappen - dus misschien is er wel helemaal niet noodzakelijkerwijs plasma bij nodig.

Reageer