Statistiek, percentage points

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Statistiek, percentage points

Hallo,

ik heb een klein vraagje met betrekking tot statistiek. Stel ik heb een regressie model die er als volgt uit ziet
\(\hat{Y_{i}} = \beta_{0} + \beta_{1}X_{i,1} + ... + \beta_{K}X_{i,K}\)
en
\(\hat{Y_{i}}\)
wordt gemeten in percentages. Nu wordt er gevraagd dat ik
\(\beta_{1}\)
moet gaan interpreteren. Dat doe ik dan als volgt:

Als
\(X_{i,1}\)
met één omhoog gaat, gaat
\(\hat{Y_{i}}\)
met
\(\beta_{1}\)
procent omhoog, ceteris paribus. Helaas blijkt het antwoord te zijn dat
\(\hat{Y_{i}}\)
met
\(\beta_{1}\)
percentage points omhoog gaat. Nu heb ik even lopen Googlen en ik kwam erachter dat het verschil is tussen twee percentages (corrigeer me als ik het fout heb begrepen). (Toevallig in deze opdracht was
\(X_{i, K}\)
ook in procenten gemeten, maar ik zag dat ik bij een dummy variabele dat ook fout had, omdat ik niet percentage points zei, dus het lijkt mij dat als
\(\hat{Y_{i}}\)
gemeten wordt in procenten, ik met percentage points moet werken).

Nu is mijn vraag, waar ligt de fout in mijn beredenatie? Waarom is het percentage points? Kan iemand mij opheldering geven hierover en of het klopt dat als
\(\hat{Y_{i}}\)
in procenten is ik in percentage points moet gaan werken?

Groetjes J. J. Wen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Statistiek, percentage points

Het hangt een beetje van gebruikte definities af, maar het verschil is dat wanneer je het hebt over een toename in procenten, dan neem je een percentage van datgene wat je al had, terwijl als je het hebt over een toename in procentpunten, dan tel je deze op bij wat je oorspronkelijk had.

Dit klinkt ingewikkeld, maar met een voorbeeld wordt het wellicht veel duidelijker. Stel Y = 10%. Wanneer je nu Y met 10% verhoogt, dan betekent dit dat Y(nieuw) = Y(oud) + 10% van Y(oud) = 10% + (10% van 10%) = 11%. Wanneer je in plaats daarvan Y met 10 procentpunt verhoogt, dan betekent dit dat Y(nieuw) = Y(oud) + 10% = 10% + 10% = 20%. Snap je het verschil?

Reageer