Springen naar inhoud

Arbeid bij adiabatische compressie ideaal gas

• Log in om te kunnen reageren

Dr.Ice

Dr.Ice

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 11:03

Ik kom telkens twee formules tegen om de benodigde arbeid te berekenen voor de adiabatische compressie van een ideaal gas.

De eerste leek mij het meest logische en stelt dat W = int(PdV). Door dan de relatie P*V^K = constante, bekom je

W = 1/(k-1)*(P2*V2 - P1*V1)

De site wolframalpha geeft ook deze formule.
Een tweede formule die ik tegenkom in een cursus pneumatica zegt dat voor een adiabatische compressie

W = k/(k-1)*(P2*V2 - P1*V1)

Ik heb uitgedokterd (maar ben niet zeker) dat deze formule komt uit de verandering van enthalpie gelijk te stellen aan de arbeid. Uit de eerste hoofdwet, met Q = 0 (adiabatisch) en delta_H = Cp(T2-T1)

Ik kan deze twee methodes niet met elkaar rijmen en zie niet in wat het verschil in voorwaarden ertussen is?

Veranderd door Dr.Ice, 16 januari 2012 - 11:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2012 - 12:09

Eerste formule geldt voor een gesloten systeem. Ook geldt dan voor adiabatische compressie dat W = ΔU

Tweede formule geldt voor een open systeem. Ook geldt dan voor adiabatische compressie dat W = ΔH
W wordt in dit geval ook wel technische arbeid of indicateurarbeid genoemd. Zou ergens in je cursusboek moeten staan.
Hydrogen economy is a Hype.

Dr.Ice

Dr.Ice

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 12:38

Bedankt voor je snelle antwoord, dat verklaart waarom de tweede bij compressoren wordt gebruikt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures