Arbeid bij adiabatische compressie ideaal gas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Arbeid bij adiabatische compressie ideaal gas

Ik kom telkens twee formules tegen om de benodigde arbeid te berekenen voor de adiabatische compressie van een ideaal gas.

De eerste leek mij het meest logische en stelt dat W = int(PdV). Door dan de relatie P*V^K = constante, bekom je

W = 1/(k-1)*(P2*V2 - P1*V1)

De site wolframalpha geeft ook deze formule.

Een tweede formule die ik tegenkom in een cursus pneumatica zegt dat voor een adiabatische compressie

W = k/(k-1)*(P2*V2 - P1*V1)

Ik heb uitgedokterd (maar ben niet zeker) dat deze formule komt uit de verandering van enthalpie gelijk te stellen aan de arbeid. Uit de eerste hoofdwet, met Q = 0 (adiabatisch) en delta_H = Cp(T2-T1)

Ik kan deze twee methodes niet met elkaar rijmen en zie niet in wat het verschil in voorwaarden ertussen is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Arbeid bij adiabatische compressie ideaal gas

Eerste formule geldt voor een gesloten systeem. Ook geldt dan voor adiabatische compressie dat W = ΔU

Tweede formule geldt voor een open systeem. Ook geldt dan voor adiabatische compressie dat W = ΔH

W wordt in dit geval ook wel technische arbeid of indicateurarbeid genoemd. Zou ergens in je cursusboek moeten staan.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Arbeid bij adiabatische compressie ideaal gas

Bedankt voor je snelle antwoord, dat verklaart waarom de tweede bij compressoren wordt gebruikt!

Reageer