Springen naar inhoud

Limiet naar oneindig

• Log in om te kunnen reageren

VincentW.

VincentW.

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 14:26

Wederom heb ik hier een oefening van een limiet die ik maar niet mooi krijg uitgewerkt. Heb de limiet eens door wolfram gehaald maar die geeft een -naar mijn inziens- heel verwarrende methode van oplossen.

De opgave:
LaTeX
Voor zover al wel juist lijkt is logaritmisch maken:
LaTeX

De verdere uitwerking is mij nog onduidelijk, ik kom altijd iets uit van de vorm 0 . oneindig, terwijl deze oefening nochtans e^(45/4) als uitkomst heeft....

Ter referentie nog de uitwerking van wolfram die ik zeer merkwaardig vind....
http://www.wolframal...lim a...)^(15x)

Iemand die mij A) ofwel op weg kan helpen met een alternatieve methode (tov wolfram)
B) of mocht die van wolfram de beste zijn, deze even een beetje te kunnen uitleggen ?

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2012 - 14:37

Als je iets van de vorm 0*oneindig tegenkomt (wat een onbepaaldheid is), kun je een trucje toepassen, om toch op Hopital uit te komen. Immers is (heel los neergeschreven, het is gewoon om je een punt te tonen :)) LaTeX en dan Hopital gebruiken. Dat is in se ook gewoon wat ze in Wolfram doen. Alleen doen ze daar ook nog de transformatie LaTeX , omdat deze het je nu eenmaal eenvoudiger maakt... Maar kijk eventueel eens of je er met bovenstaande info uitgeraakt (en post eventueel waar je vast loopt in jouw berekening).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

VincentW.

VincentW.

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 16:34

Oooh jah, inderdaad, hij valt best nog wel mee -achteraf gezien- , ik heb hem ondertussen gevonden, ik zal hem straks/morgen even uittypen hier :)

Bedankt :)

Veranderd door VincentW., 16 januari 2012 - 16:35

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2012 - 17:08

De manier die ik aangeef in je vorige limiet geeft in deze limiet het antwoord onmiddellijk ...

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2012 - 17:09

Okee :). Ik ben benieuwd ernaar! Alvast veel succes nog!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures