Excel: berekenen van de afstand op een bol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Excel: berekenen van de afstand op een bol

Hej,

voor wiskunde moeten we een opdracht maken over het meten van de afstand op een bol (bijvoorbeeld de aarde).

Afbeelding

Uit bovenstaande tekening konden we dan de volgende formule halen ;

Afbeelding

Als we immers de lengte willen berekenen zoals onderstaande tekening;

Afbeelding

Dan moeten we gebruik maken van volgende methode;

1. De kortste afstand tussen twee punten op een bol vind je door een vlak te nemen door deze twee punten en het midden van de bol (as the crow flies). Dit vlak snijdt de bol volgens een cirkel. Zo'n cirkel heet een grote cirkel. De twee punten verdelen deze cirkel in twee cirkelbogen. De kortste van deze twee cirkelbogen is de kortste route tussen deze twee punten. Deze route heet de grootcirkelroute. De middelpuntshoek bij deze route druk je uit in graden. De lengte van deze route is dan hoek/360*omtrek(van de bol)

2. Drie punten op een bol bepalen een boldriehoek. De zijden van deze boldriehoek zijn de grootcirkelroutes tussen de drie punten. Druk deze zijden uit in hun middelpuntshoek. Bovendien vormen de zijden zelf hoeken met elkaar.

3. Noem de drie zijden a,b en c (in graden van de middelpuntshoek) Noem de drie hoeken ,  en . (zoals gebruikelijk: zijde a tegenover hoek , zijde b tegenover hoek  en zijde c tegenover hoek .)

4. Er geldt dan de volgende regel (een soort cosinusregel):

cos©=cos(a).cos(b)+sin(a).sin(b).cos()

5. Op het aardoppervlak ligt de volgende keus voor de hand: Stel A en B zijn de punten waarvan je de coordinaten weet. Neem dan als derde punt de Noordpool. (of als dat handiger is de Zuidpool) In de formule geldt nu

a=90-noorderbreedte(A)

b=90-noorderbreedte(B)

=oosterlengte(A)-oosterlengte(B)

Bereken nu cos© met de formule

6. De afstand D in kilometers is dan D=c/360*40000


één van de opdrachten luidt als volgt;

Op internet kan je wel wat tools vinden die je de afstand geven als enkel de graden OL/WL en NB/ZB worden meegegeven.

Maak nu zelf zo’n Excel werkblad aan waarbij je dit kan laten berekenen.

Let op! Je tool moet zowel werken voor steden op hetzelfde halfrond als op een verschillend halfrond. (werk bijvoorbeeld met positieve graden als de hoek op het westelijke deel ligt en negatieve graden als de hoek op het oostelijke deel ligt.)


Kan iemand mij daar wat hulp bij verlenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Excel: berekenen van de afstand op een bol

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Excel: berekenen van de afstand op een bol

Wat lukt je niet, want dit is uiteraard alleen de opdracht. Waar loop je vast? Ik heb ooit dezelfde opdracht moeten maken :)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 8

Re: Excel: berekenen van de afstand op een bol

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.


Ik zou gewoon al niet weten hoe ik moet beginnen aan het maken van een excel document met die gegevens,

Ik weet hoe alles werkt en hoe ik alles kan berekenen,

maar ik kan niet goed met excel werken en ik weet niet hoe ik die gegevens moet gebruiken...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Excel: berekenen van de afstand op een bol

offtopic: triest dat ze je dit in het middelbaar onderwijs niet leren. Net of ze je op de basisschool een pen en een stuk papier geven en zeggen: "leer nu jezelf maar schrijven".
Charlotte1994 schreef:Ik weet hoe alles werkt en hoe ik alles kan berekenen,

maar ik kan niet goed met excel werken en ik weet niet hoe ik die gegevens moet gebruiken...
welke gegevens heb je, en wat is de eerste rekenstap die je daarop moet uitvoeren dan? (m.a.w., wat zou het eerste zijn dat je in je rekenmachine zou kloppen?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer