Springen naar inhoud

Zuur base reacties, tribune-ionen?

• Log in om te kunnen reageren

mojo532

mojo532

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 21:12

Hallo iedereen! Ik ben aan het leren voor mijn tentamen scheikunde (V6) en loop stuk op het volgende. Dit zijn twee oefenvragen met bijbehorende uitwerking:

Vraag:
f. zilversulfiet met waterstofjodideoplossing

g. zoutzuur met natronloog

Uitwerkingen:

f. Ag2SO3(s)
H3O+ + I-
Ag2SO3 + 2 H3O+ + 2 I- → 2 AgI(s) + 3 H2O + SO2(g)

g. H3O+ + Cl-
Na+ + OH-
H3O+ + OH- → 2 H2O

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom bij reactie f. de (in mijn ogen) tribune-ionen Ag en I wel opgenomen staan en in het eindproduct terugkomen, waar Cl en Na bij de 2e reactie niet terug te vinden zijn. (ik zou dan denken dat deze twee stoffen dan samen vast keukenzout vormen!)

Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor het meedenken!

Mojo532

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2012 - 21:23

... waar Cl en Na bij de 2e reactie niet terug te vinden zijn. (ik zou dan denken dat deze twee stoffen dan samen vast keukenzout vormen!)

Cl- en Na+ reageren in dit geval nergens mee en worden daarom gewoonlijk niet in de reactievergelijking vermeld. Ze blijven in dit geval beiden in oplossing, er ontstaat beslist geen vast keukenzout.
Hydrogen economy is a Hype.

mojo532

mojo532

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 21:26

Hallo Fred,

Ontzettend bedankt voor je snelle reply!

Maar hoe kan ik dan zien/weten dat de stoffen bij reactie f. wel reageren? Ik ben bang dat ik het echt niet zie...

Nogmaals bedankt voor je hulp!

wesleyc

wesleyc

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2012 - 21:47

Het verschil zit hem in de reagerende ionen.
zie je hoe het zilver en jood een neerslag vormen? Ze reageren met elkaar, terwijl Na en Cl vrolijk in oplossing blijven.
Hetgeen wat met elkaar reageert schrijf je op. Waar niks mee gebeurd kan je achterwege laten.

Satish Ramsoender

Satish Ramsoender

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2014 - 07:53

Het is eigenlijk heel simpel!

je moet kijken of de stoffen al opgelost zijn  ( dus de stoffen zijn niet meer aan elkaar verbonden) maar zijn bv opgelost in water

als ze vast zijn (s) dan reageert eerst heel de stof met de oplossing en daarom schrijf je vaak een vaste stof wel op

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 oktober 2014 - 10:22

Opmerking moderator :

De topicstarter is sinds januari 2012 al niet meer actief geweest, dus ik ben bang dat deze jouw opmerking niet meer zal lezen.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures