Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

Ik zit te worstelen met wiskunde.

En nu zit ik een oefententamen te maken, maar snap echt niets van de opgave. Snap niet wat ze nou willen.

Zou iemand kunnen helpen?:

V1 is de oplossingsverzameling van de vergelijking x^2 + y^2 = 1 en V2 de oplossingsverzameling van z − x^4 − y^2 = 0. Bepaal de kromme r(t) die de intersectie van de twee oplossingsversamelingen V1 en V2 beschrijft.

Alvast bedankt!

Berichten: 5

Re: Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

En dat deze op een bepaalde hoogte (schuin en bepaald door z) snijdt met de ellips van V2.. En denk dat dan vervolgens een ellips onstaat genaamd de Kromme r(t). en dat deze dan beschreven moet worden. maar hoe dan verder? En klopt deze gedachte?

En dat het een cilinder vormt heb ik van internet. Maar snap ook niet hoe dat nou kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

Wat is precies de bedoeling, dat je een parametervoorstelling geeft van de (snij)kromme? Kan je de cilinder (x²+y² = 1) wel handig parametriseren?

Het tweede oppervlak is overigens geen ellips(oïde).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

Weet je ook wat het antwoord is, dan weten we ook wat de bedoeling van de opgave is.

Berichten: 5

Re: Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

Parametrisering van V1: x = cost, y = sin t, t ∈ [0, 2π]. Dus parametrisering van

V1 ∩ V2:

x = cost, y = sin t, z = x^4 + y^2 = (cost)^4 + (sin t)

Dat is het antwoord wat ik moet krijgen, maar ik snap dus niet wat ze hier nou doen, ik snap de hele bedoeling van de vraag niet. En waarom is het eigenlijk een cilinder? En wat is dan de vorm van de V2?

bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

V1 is bepaald door x en y dus z is 'vrij', dat betekent dat je een cilinder hebt want x²+y²=1 is een ... , hoe 'ligt' de cilinder?

De bedoeling is dus een parametrisatie van de doorsnede:

x(t)=cos(t)

y(t)=sin(t)

z(t)= ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kromme r(t) bepalen van 2 oplossingsverzamelingen

Begrijp je de parametrisering van V1? Eigenlijk komt dat neer op de parametervoorstelling van een cirkel in het vlak; zie je dat?
En wat is dan de vorm van de V2?
Ik denk niet dat het een specifieke naam heeft. Het lijkt een beetje op een (cirkelvormige) paraboloïde, maar daarvoor moet de exponent van x ook 2 in plaats van 4 zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer