Resonantie & interferentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Resonantie & interferentie

Ik vraag me af wat resonantie nu eigenlijk inhoud. Hoe kun je weten dat iets in resonantie is en hoe kun je iets in resonantie brengen?

Want het is toch als er een gedwongen trilling is in de eigen frequentie, waardoor de amplitude heel raar gaat doen.

En dan heb je nog interferentie... dat is dan toch dat twee golven elkaar tegenkomen, als het dan λ komt λ = 2λ grote amplitude en λ komt 1/2λ doven elkaar uit, omdat de ene + iets is en andere - iets.

Klopt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Resonantie & interferentie

Girlyy schreef:Ik vraag me af wat resonantie nu eigenlijk inhoud. Hoe kun je weten dat iets in resonantie is en hoe kun je iets in resonantie brengen?

Want het is toch als er een gedwongen trilling is in de eigen frequentie, waardoor de amplitude heel raar gaat doen.
als je iets gedwongen laat trillen in de eigenfrequentie is er niet zozeer sprake van gedwongen trilling, in de eigenfrequentie trilt iets vanzelf, juist om het daarvan af te brengen moet je het dwingen. Als iets resoneert doet het dat juist in die eigenfrequenties. Snaren en luchtkolommen zijn daarvan, vanwege de muzikale gevolgen, de bekendste voorbeelden. De amplitude gaat dan niet raar doen, net als een schommel die je steeds op het juiste moment in de goede richting een duwtje geeft wordt die amplitude steeds groter, da's al.
En dan heb je nog interferentie... dat is dan toch dat twee golven elkaar tegenkomen, als het dan λ komt λ = 2λ grote amplitude en λ komt 1/2λ doven elkaar uit, omdat de ene + iets is en andere - iets.

Klopt dat?
dat is héél kort samengevat, maar ik denk dat je het goed bedoelt. Als twee golftoppen van lopende golven elkaar op één plaats ontmoeten, dan zie je maar één grote golftop. Ontmoet een golftop een dal van een andere golf, dan heffen ze elkaar op.

leerzaam speeltje:

http://zonalandeducation.com/mstm/physics/...erference3.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Resonantie & interferentie

Bedankt!

Reageer