Opwarmen water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Opwarmen water

hallo iedereen,

Ik heb een vraag ivbm het berekenen voor het opwarmen van water.

wij willen thuis een buitensauna zetten met buiten dan ook een douche. dat water van de douche zouden we willen opwarmen naar 30c° en dit willen we doen doormiddel van een aluminium tank van 100liter die in de sauna staat. (het water is niet in beweging) hoe kan ik berekenen hoelang het duurt tegen dat het water die een temperatuur van om en bij de 10 graden heeft op te waren naar 30 graden . als het in de sauna 90C° is?

dus:

Tbegin = 12C° ---> Teind = 30C°

V= 100l

Tsauna= 90C°

Alvast bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Opwarmen water

advies: niet doen. Dit klinkt als een legionella-geval in wording.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Opwarmen water

advies: niet doen. Dit klinkt als een legionella-geval in wording.
hha oke, maar ben toch benieuwd en zou het graag weten, hoe moet ik dat dan berekenen ik denk dat ik het gevonden heb met de formule t= c x ln ((T1-T0)/(T2-T0))

maar ik vind 1 ding niet. de U waarde van aluminium. weten jullie dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opwarmen water

Het gaat hier niet om het aluminium. Het metaal van de tank speelt geen rol.

De U-waarde voor warmteoverdracht van vochtige saunalucht naar water in de tank wordt in dit geval bepaald door het stilstaande water (natuurlijke convectie), de condensatie van waterdamp uit de saunalucht op de tankwand, en straling van de hete saunalucht en saunawanden op de tankwand.

Dat maakt het zeer moeilijk om de U-waarde voor dit geval te berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Opwarmen water

off-topic, maar toch
advies: niet doen. Dit klinkt als een legionella-geval in wording.
hha oke,
Ik bedoelde dit echt niet als een geintje: een tank, met vaak lauw water gevuld, geringe doorstroming, aangesloten op een douche. Vroeger of later heb je prijs.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer