Springen naar inhoud

Valtijd

• Log in om te kunnen reageren

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2012 - 21:38

he, het ging net lekker, maar stuit op een onjuist antwoord. Er zijn een paar vragen van deze, en ik kom steeds niet uit de valtijd.

De opstelling:
Een kogel P wordt vanaf een bergweg verticaal omhoog geschoten met een snelheid van 50,0 m/s. Neem de weg als oorsprong.
a: stel de plaatsfunctie van de kogel op.
Die wist ik: dat wordt P y (t)= 50*t - 5*t^2

b: Bereken de max hoogte die de kogel bereikt.
Die wist ik ook. Als Y = max, dan v-> 0 m/s
v(y)=v0-10*t t= 5 s

y(5)=5*50 - 5*5^2. Dit wordt 125 meter. vrij simpel, zelfs voor mij :)

De laatste c:
De kogel valt naast de weg in een diep ravijn (dat kan nu). Bereken het tijdstip waarop de kogel zich 55,0 m lager bevindt dan de bergweg.

Ik heb hier opgesteld:
0=-5*t^2 + 50*t -55 (ook nog met + 55 geprobeerd, kwam ook niet uit)

Dit lijkt op een abc formule, en heb hem toen als zodanig opgesteld. negatieve tijd kan niet, de enige positieve uitkomst die ik kreeg was 1,25 s. Het antwoord moet 11 sec. zijn.

Is de abc hier niet zo handig? of verwissel ik ergens plussen en minnen?

thanx!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2012 - 21:53

Ik bedenk me net het allerlogiste: er wordt gerekend vanaf de weg, dus slechts 55 meter. Ook geen rekening houden met de beginsnelheid die hij verkrijgt in zijn afdaling.

Gewoon 55/5 (valversnelling 0,5*g) = 11. Is dat dan alles???? want hoort daar niet iets van een t^2 in te komen?
s=0,5*a*t^2 ???

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2012 - 22:24

De laatste c:
De kogel valt naast de weg in een diep ravijn (dat kan nu). Bereken het tijdstip waarop de kogel zich 55,0 m lager bevindt dan de bergweg.

Ik heb hier opgesteld:

even je referentiestelsel in de gaten houden: je noemt de bergweg je nulpunt, een snelheid omhoog kennelijk positief, een versnelling omlaag kennelijk negatief (tot nu toe alles logisch) maar 55 m lager dan die weg is dus -55m.

y (t)= 50*t - 5*t^2
-55 = 50t -5t≤

daar had dus inderdaad moeten staan 0=-5*t^2 + 50*t +55

en als je daarmee niet uitkomt op t= -1 s of t = 11 s dan maak je ergens een suf rekenfoutje, meer niet.

negatieve tijd kan niet

in dit praktische geval inderdaad niet, maar je zou je kunnen voorstellen dat je nulpunt een luchtballon is die die kogel met v= 50 m/s omhoogschietend voorbij ziet komen, en dŠt ogenblik t=0 noemt. Dan heeft t= -1 wťl betekenis, en was de kogel 1 s eerder dan t=0 inderdaad nog 55 m onder de ballon.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 januari 2012 - 22:30

Stel het tijdstip waarop de kogel zijn maximale hoogte bereikt op t=0 sec.
De kogel ondergaat nu een eenparig versnelde beweging met beginsnelheid v=0
Dan geldt: LaTeX
h =180 meter g=10
Bereken nu t

Veranderd door aadkr, 17 januari 2012 - 22:31

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2012 - 22:40

Jan bedankt. :) ,

ik krijg alleen met de abc formule steeds 1,25 uit en met mijn Solver op de rekenmachine -1. maar dat is een kwestie van gebruiksaanwijzing lezen neem ik aan.

en Aad, ik type dit net tegelijk met jou, maar wortel 18 is toch grof 4 s, geen 11.. †

ik wilde ook naar deze formule toe.†
Want is het noodzakelijk om bij een val van een voorwerp altijd te rekenen vanuit een abc formule (mits je de plaatsfunctie zo hebt opgesteld?) Dit staat als voorbeeld in mijn boek.
In binas lees ik echter ook y(t)=0,5*a*t^2 Dan was ik hier op 55=5*t^2 gekomen. 3 seconden, dus dat had niet geklopt, maar het is toch wel een juiste formule bij een val?

Veranderd door Maritb1230, 17 januari 2012 - 22:43

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 januari 2012 - 22:54

Hoe kom je op wortel(18)????\
LaTeX
LaTeX
Dat is toch logisch??

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2012 - 23:36

ah, daar ging ik fout. voor jou misschien logisch, maar aan mijn basis rekenen mankeert heel erg veel :)

ik dacht dat je de 0,5 * 10 moest doen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2012 - 23:46

ik krijg alleen met de abc formule steeds 1,25 uit en met mijn Solver op de rekenmachine -1. maar dat is een kwestie van gebruiksaanwijzing lezen neem ik aan.

0=-5*t≤ + 50*t +55

a= -5
b= 50
c= 55

D= b≤ - 4ac = 2500 -4*-5*55 = 2500+ 1100 = +3600

:) D = 60

t= (-b Ī :) D)/2*-5 = (-50 Ī 60)/-10

Waar ga jij nou de fout in dat je afdwaalt naar t= 1,25?

In binas lees ik echter ook y(t)=0,5*a*t^2 Dan was ik hier op 55=5*t^2 gekomen. 3 seconden, dus dat had niet geklopt, maar het is toch wel een juiste formule bij een val?

Die klopt wel, maar dan ga je er van uit dat je beginsnelheid 0 m/s is. Dat is dezelfde als de formule die je hoort te gebruiken, maar dan zonder de term v0*t

Algemene bewegingsvergelijking: st = s0 + v0t + Ĺat≤

In jouw bewegingsvergelijking stelde je s0 op 0 m (definitie van je referentiestelsel) en die hoefde je dus niet meer in je formule te schrijven. Als je tevens de beginsnelheid op 0 stelt dan wordt ook de tweede term gelijk aan 0, en blijft dan over st = Ĺat≤ .
Beschrijf eens wat de kogel doet in zo'n geval?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2012 - 00:08

[quote] als de beginsnelheid 0 is, dan blijft ook de tweede term gelijk aan 0.

nou, de kogel valt gewoon, maar minder snel als wanneer hij een zet heeft gehad. zijn snelheid neemt wel steeds meer toe. eigenlijk heb ik geen voorstelling ervan welk verschil het verder maakt ??

het spijt me dat ik m niet gewoon logisch doorheb nog, maar ik heb wel het idee dat als ik begrijp hoe en waarom zo'n valversnelling in elkaar steekt er al heel wat duidelijk is. dan wordt een formule meer dan een reeks nietszeggende letters.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2012 - 00:14

beginsnelheid +50 m/s, hij schiet "poef" omhoog, vertraagt, keert ergens hoog in de lucht om, valt terug, sneller en sneller, passeert je weer 10 seconden na afvuren en valt dan verder met steeds stijgende snelheid het ravijn in.

beginsnelheid 0 m/s: kogel valt "plof" uit de loop onmiddellijk de ravijn in.

advies: Šltijd het filmpje afspelen. Formules onbegrepen uit BINAS plukken en lukraak gaan rekenen leidt zelden tot iets zinvols.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2012 - 00:36

nog een advies: vaker met appletjes spelen.

http://www.phy.hk/wi.../ThrowABall.htm

zet hier het lanceerplatform op 55 m hoogte, vuurhoek op 90į, lanceersnelheid op 50 m/s.

daarna idem, maar snelheid 0.

De applet wijkt een tikje af van jouw berekening omdat hij zo te zien werkt met 9,8 m/s≤ valversnelling

Maritb1230

Maritb1230

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 00:38

bedankt!
helaas loopt mn chrome vast met java downloads, maar ga het zeker uitvogelen binnenkort!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures