Chemische en mechanische verwering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Chemische en mechanische verwering

Hallo,

in mijn biologie antwoordenboek staat het volgende:

Zonder reducenten zijn er uiteindelijk geen mineralen meer beschikbaar voor de planten. Er zijn dan enkel anorganische stoffen aanwezig door chemische en mechanische verwering van gesteenten. Dat is hooguit voldoende voor eencellige algen, korstmossen en andere kleine planten.

Wij hebben het nooit over chemische en mechanische verwering van gesteente gehad, dus ik heb alleen even gekeken wat het globaal is. Bij chemisch staat dat er chemische reacties (vaak hydrolyse) plaatsvinden, waardoor mineralen ontstaan.

Nou OK, dat ik niet precies weet hoe dat zit is niet zo erg. Maar bij 'wiki - verwering' staat:

Bij fysische verwering of mechanische verwering wordt het gesteente opgebroken, maar de mineraalsamenstelling van de losse stukken blijft gelijk aan die van het gesteente.

...

Doordat veel kleine brokken steen samen een groter oppervlak hebben dan een groot stuk, zal door mechanische verwering chemische verwering gemakkelijker worden. Meer oppervlak betekent meer contactvlakken waar chemische reacties plaats kunnen vinden.

Hoe worden de mineralen nu gevormd?...

1. (Bepaalde?) gesteenten bestaan (gedeeltelijk?) uit mineralen. Bij verwering komen die a.h.w. 'vrij' en kunnen ze opgenomen worden.

2. Door mechanische verwering is chemische verwering mogelijk. (--> Als dit het antwoord is, dan ontstaan mineralen dus niet door mechanische verwering, maar alleen door chemische verwering?)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Chemische en mechanische verwering

In hoofdlijnen:

Mechanische verwering:

Samenstelling gesteente verandert niet, en komt eigenlijk in vier omstandigheden voor door invloed van:

1. Vorstwering

2. Instraling van de zon

3. Ontstaan zoutkristallen

4. Boomwortels

Het gesteente wordt enkel kleiner gemaakt door die vier invloeden.

Chemische verwering:

Samenstelling gesteente verandert wel, waarbij water een belangrijke rol speelt:

In (regen) water zijn zuren (o.a. CO2) opgelost --> kalksteen lost goed op (vandaar vaak die mooie grotten en ondergrondse rivieren). Maar ook ontstaan er zuren in de bodem als planten verteren die de kalksteen kunnen oplossen...en dus niet vormen.

Daarnaast speelt oxidatie ook een rol bij chemische verwering; denk aan ijzerdeeltjes in water die veranderen van structuur, en waardoor wij dan een roest-kleur zien.

Als ik dan kijk naar jouw vraag wat betreft het ontstaan van mineralen, dan kan dat enkel tijdens chemische verwering. natuurlijk is het wel zo dat als er meer contactoppervlakken zijn waar een chemisch proces in gang kan worden gezet, dit sneller verloop, dan wanneer je een heel groot rotsblok hebt. Om die grote rots kleiner te krijgen is er ook mechanische verwering nodig (maar die heeft geen invloed op de samenstelling van het rotsblok!!).

Je hypothese dat er mechanische verwering nodig is om chemische verwering in gang te zetten klopt dus gedeeltelijk; het chemische proces zal sneller verlopen. Maar dus ook zonder de mechanische verwering zal er chemische verwering plaats vinden, enkel een stuk langzamer door een verminderd aantal contactoppervlakken.

Helpt dit je wat verder?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Chemische en mechanische verwering

Hoi, super bedankt, ik snap het !! :)

Reageer