Limiet aantonen in twee veranderlijken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Limiet aantonen in twee veranderlijken

Beste mensen,

ik moet een bekijken of een limiet wel of niet bestaat en als deze bestaat wat dan het limiet is.

Het gaat om het volgende limiet:

Lim

(x,y)->(0,0)

x^2 * Sin^2 y

x^2 + 2y^2

Nu weet ik dat ik dan moet kijken X=0, y->0 en dan komt er 0 uit.

Nu moet ik kijken naar X=Y -> 0. Of iets in die richting.

En wanneer deze dan ongelijk aan 0 is bestaat hij niet.

Maar ik kom niet uit op wat dan dat 2e limiet wordt.

Deze manier klopt toch?

Of moet ik hier eerst een afgeleide nemen? En zo ja waarom?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet aantonen in twee veranderlijken

De limiet zal wel 0 zijn. Jouw idee van iets zoeken dat niet 0 geeft, gaat dus niet werken :) . Bedenk dit eens:
\(0 \leq \frac{x^2 \sin^2(y)}{x^2 + y^2} \leq \frac{x^2}{x^2 + y^2}\)
. En wat je daarmee bent.

-edit- er is, zo bedenk ik net, een nog makkelijkere afschatting dan degene die ik je reeds gaf. Je denkt maar even of je er met bovenstaande raakt en wat die andere afschatting zou kunnen zijn :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet aantonen in twee veranderlijken

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 5

Re: Limiet aantonen in twee veranderlijken

Sorry, maar snap echt wat je hier nou doet en wilt met die formule.

Een dergelijke manier komt me absoluut niet bekend voor.

En bedoel je met andere manier partiële afgeleide?

En hoe weet je dat hij trouwens 0 wordt?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet aantonen in twee veranderlijken

Aan de hand van een afschatting kan je tonen dat de limiet gelijk is aan 0. Wanneer de limiet niet bestaat, volstaat het vinden van paden die tot verschillende limieten leiden. Maar als de limiet bestaat, heeft dat natuurlijk geen zin want je zal steeds hetzelfde vinden! Maar daarmee heb je nog niet bewezen dat de limiet 0 (of welke limiet dan ook) is.

Kan je een afschatting maken zodat je de standaardlimiet sin(y)/y kan gebruiken? Daarvan weet je wellicht dat het naar 1 gaat voor y naar 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Limiet aantonen in twee veranderlijken

En bedoel je met andere manier partiële afgeleide?
Neen. Gewoon een andere, nog makkelijkere afschatting dan degene die ik je hierboven reeds gaf...
En hoe weet je dat hij trouwens 0 wordt?
Aansluitend op wat TD reeds zei: je probeert een paar 'paden' die naar (0, 0) gaan. Als daar telkens hetzelfde uitkomt, kun je beginnen vermoeden dat je limiet bestaat. En dat is wat je met zo'n afschatting probeert aan te tonen. Immers, als je je functie kunt insluiten tussen 2 dingen die convergeren naar je vermoeden, dan bewijs je daarmee dat je functie ook daarnaar convergeert.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer