Stikstof in autobanden
Moderator: ArcherBarry
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
- Moderator
- Berichten: 51.259
Stikstof in autobanden
Laatst een paar nieuwe banden onder mijn auto laten leggen. Toen ik mijn auto kwam ophalen trof ik gifgroene ventieldopjes op mijn banden. Nou vind ik het uiterlijk van mijn auto niet zo belangrijk (ik was hem 2 keer per jaar, met kerst en met pasen, of het nou nodig is of niet) maar dit viel me toch wel op. Dit blijkt een aanduiding dat de band is gevuld met 100 % stikstof i.p.v. met lucht.
De reden die hiervoor wordt gegeven, zowel door de bandenboer als op vele internetsites, is dat de band beter op spanning blijft, omdat zuurstofmoleculen kleiner zijn dan stikstofmoleculen en dus makkelijker door het rubber "sijpelen".
Nou heb ik al met vele zoektermen gegoogeld, ook in het engels, maar ik moet tot de conclusie komen dat het verschil in grootte tussen zuurstof- en stikstofmoleculen , resp. 3,9 en 4,1 Angstrom, minimaal is. Ik krijg de neiging om de kreet "een verschil dat geen verschil maakt is geen verschil" te gaan gebruiken.
Als stikstofvulling zo zinvol is dat zelfs een fabriek als Volvo kennelijk standaard al zijn auto's met stikstofgevulde banden aflevert moet er toch wel een betere reden voor dit sijpelverschil bestaan dan alleen maar grootte? Of is het allemaal verkoopargument?
- is er een wezenlijk sijpelverschil te verwachten?
- zo ja , is er nog een andere verklaring behalve molecuulgrootte?
De reden die hiervoor wordt gegeven, zowel door de bandenboer als op vele internetsites, is dat de band beter op spanning blijft, omdat zuurstofmoleculen kleiner zijn dan stikstofmoleculen en dus makkelijker door het rubber "sijpelen".
Nou heb ik al met vele zoektermen gegoogeld, ook in het engels, maar ik moet tot de conclusie komen dat het verschil in grootte tussen zuurstof- en stikstofmoleculen , resp. 3,9 en 4,1 Angstrom, minimaal is. Ik krijg de neiging om de kreet "een verschil dat geen verschil maakt is geen verschil" te gaan gebruiken.
Als stikstofvulling zo zinvol is dat zelfs een fabriek als Volvo kennelijk standaard al zijn auto's met stikstofgevulde banden aflevert moet er toch wel een betere reden voor dit sijpelverschil bestaan dan alleen maar grootte? Of is het allemaal verkoopargument?
- is er een wezenlijk sijpelverschil te verwachten?
- zo ja , is er nog een andere verklaring behalve molecuulgrootte?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 296
Re: Stikstof in autobanden
Wat ik van ervaren monteurs begrepen heb, maakt het wel een beetje verschil. Maar dit verschil is erg klein. De lucht om ons heen bestaat voor 80% uit stikstof en is bovendien gratis. Met pure stikstof blijven de banden dus iets langer op spanning, maar om daar nou geld voor uit te trekken is de moeite niet volgens hen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
-
- Berichten: 84
Re: Stikstof in autobanden
De druk blijft tijdens het rijden ook constanter met een vulling van N2.
Tijdens het rijden zal de autoband (en dus ook het medium dat erin zit) door wrijving warmer worden (soms zelf heet). Hierdoor zal druk oplopen.
Bij N2 loopt de druk ook op, maar minder dan bij lucht. Ook dit is dus een reden om te vullen met N2.
Het wordt zelfs meer en meer toegepast, ook de kleinere garages stappen meer en meer over op N2 vulling.
Techneut
Tijdens het rijden zal de autoband (en dus ook het medium dat erin zit) door wrijving warmer worden (soms zelf heet). Hierdoor zal druk oplopen.
Bij N2 loopt de druk ook op, maar minder dan bij lucht. Ook dit is dus een reden om te vullen met N2.
Het wordt zelfs meer en meer toegepast, ook de kleinere garages stappen meer en meer over op N2 vulling.
Techneut
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Stikstof in autobanden
http://staff.science.uva.nl/~joling/vakdid...en/formules.pdf
Heb ik iets helemaal verkeerd geleerd vroeger?
mooier kan ik het zelf niet zeggen.Fysisch gezien hebben gasvormige stoffen wel als karakteristiek voor de stof de massa per
volume-eenheid (bij gelijke temperatuur en druk) en de eigenschappen die daarmee direct
samenhangen zoals de snelheid van het geluid in dat gas. Maar de uitzettingscoëfficient en de
elasticiteit zijn voor alle gassen gelijk; dit is een andere formulering van de wet van Boyle-Gay
Lussac.
Heb ik iets helemaal verkeerd geleerd vroeger?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 84
Re: Stikstof in autobanden
Wat je zegt klopt, maar we de wet van Boyle-GayLussac is niet van toepassing want het gaat hier niet om een ideaal gas. (de wet van B-GL is alleen van toepassing op ideale gassen...)
De juiste formule moet ik ook even opzoeken, ik kom er op terug (of wie alvast kan aanvullen is welkom hoor)
Techneut
De juiste formule moet ik ook even opzoeken, ik kom er op terug (of wie alvast kan aanvullen is welkom hoor)
Techneut
-
- Berichten: 2.746
Re: Stikstof in autobanden
die theoretisch niet bestaan, je mag die wetten ongeveer toepassen, zuiver stikstof scheelt niet zo hééél veel van het idealeTechneut schreef:Wat je zegt klopt, maar we de wet van Boyle-GayLussac is niet van toepassing want het gaat hier niet om een ideaal gas. (de wet van B-GL is alleen van toepassing op ideale gassen...)
De juiste formule moet ik ook even opzoeken, ik kom er op terug (of wie alvast kan aanvullen is welkom hoor)
Techneut
Re: Stikstof in autobanden
Sinds enkele maanden de banden laten vullen met stikstof.
Nu meen ik dat er beduidend meer bandengeluid het interieur binnenkomt.
Volgens mij is dat gerelateerd aan de nieuwe 'bandenvulling'.
Hebben anderen die ervaring ook?
Nu meen ik dat er beduidend meer bandengeluid het interieur binnenkomt.
Volgens mij is dat gerelateerd aan de nieuwe 'bandenvulling'.
Hebben anderen die ervaring ook?
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Stikstof in autobanden
Eerlijk gezegd viel mij dat ook op, maar dat zegt eigenlijk niets, omdat ik van vier oude bandjes er gelijk 4 nieuwe onder heb laten leggen. Kan dus bij mij ook gewoon aan de (nieuwe) banden liggen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
Re: Stikstof in autobanden
Hoi,
ikzelf heb de proef op de som genomen.
Ik hou me al enkele jaren bezig met autosport, en heb voor de gein eens 4 banden gevuld met "zuivere" stikstof.
Niets tegen de rest gezegd, en wat denk je?
De rondetijden bleven hetzelfde, en na warmrijden van de banden was de spannig evenveel opgelopen als bij gewone luchtgevulde.
Voor mij is het dus duidelijk geldklopperij
ikzelf heb de proef op de som genomen.
Ik hou me al enkele jaren bezig met autosport, en heb voor de gein eens 4 banden gevuld met "zuivere" stikstof.
Niets tegen de rest gezegd, en wat denk je?
De rondetijden bleven hetzelfde, en na warmrijden van de banden was de spannig evenveel opgelopen als bij gewone luchtgevulde.
Voor mij is het dus duidelijk geldklopperij
-
- Berichten: 3
Re: Stikstof in autobanden
Hierbij wil ik terugkomen op de "gifgroene ventieldopjes" op banden en het feit dat de band dan gevuld is met 100 % stikstof i.p.v. met lucht.
De reden die hiervoor wordt gegeven, zowel door de bandenleveranciers en op vele internetsites, wordt aangegeven is niet een complete onzin.
Waarom wij deze testen hebben gedaan is omdat wij een produkt hebben ontwikkeld wat - als bijwerking - ook "onderspanning" tegengaat. Dat hierbij de zuurstofmoleculen 98% moelijker door het rubber "sijpelen" is dan ook getest en bewezen; zoals ook het feit dat het middel lekkage voorkomt.
Reden om i.s.m. met Daimler Chrysler en Dekra testen uit te voeren ligt bij het feit dat wij een alterbnatief aan de autoleveranciers gaan leveren i.p.v. de heel negatief bekend staande latex middelen voor bandenreparatie.
Ik hoop dat de forumleden met mijn bijdrage aan dit onderwerp tevreden zullen zijn.
De reden die hiervoor wordt gegeven, zowel door de bandenleveranciers en op vele internetsites, wordt aangegeven is niet een complete onzin.
Vanuit mijn eigen ontwikkelingen - waarvoor het niet mijn bedoeling is op deze site reclame te maken - is tijdens recente proeven i.s.m. Daimler Chrysler en de Dekra in Duitsland gebleken dat er een voordeel bestaat van 2% t.o.v. luchtvulling.Er wordt hier echter puur commercieel van maar een klein voordeel een groot verkoopargument gemaakt.
Waarom wij deze testen hebben gedaan is omdat wij een produkt hebben ontwikkeld wat - als bijwerking - ook "onderspanning" tegengaat. Dat hierbij de zuurstofmoleculen 98% moelijker door het rubber "sijpelen" is dan ook getest en bewezen; zoals ook het feit dat het middel lekkage voorkomt.
Reden om i.s.m. met Daimler Chrysler en Dekra testen uit te voeren ligt bij het feit dat wij een alterbnatief aan de autoleveranciers gaan leveren i.p.v. de heel negatief bekend staande latex middelen voor bandenreparatie.
Ik hoop dat de forumleden met mijn bijdrage aan dit onderwerp tevreden zullen zijn.
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Stikstof in autobanden
Vanuit mijn eigen ontwikkelingen - waarvoor het niet mijn bedoeling is op deze site reclame te maken - is tijdens recente proeven i.s.m. Daimler Chrysler en de Dekra in Duitsland gebleken dat er een voordeel bestaat van 2% t.o.v. luchtvulling.
Een gemeten voordeel van 2%. Klinkt niet oninteressant. Maar 2 % van wat? Drukverlies op langere termijn? Rolweerstand? Brandstofverbruik? Slijtage? Of nog andere factoren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 3
Re: Stikstof in autobanden
Vanuit mijn eigen ontwikkelingen - waarvoor het niet mijn bedoeling is op deze site reclame te maken - is tijdens recente proeven i.s.m. Daimler Chrysler en de Dekra in Duitsland gebleken dat er een voordeel bestaat van 2% t.o.v. luchtvulling.
Een gemeten voordeel van 2%. Klinkt niet oninteressant. Maar 2 % van wat? Drukverlies op langere termijn? Rolweerstand? Brandstofverbruik? Slijtage? Of nog andere factoren?
Sorry, misschien verkeerd gezegd maar bedoeld is : Dat het stikstofverlies t.o.v. lucht 2% langzamer plaatsvindt - dat was bij ons produkt 98%. (maar ja - ik wil daar in dit forum GEEN reclame voor maken - alleen mensen inlichten over een officiele test)
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Stikstof in autobanden
Aad schrijft:
Of wordt stikstof 2% langzamer doorgelaten dan (lucht? zuurstof?) in elke band, of alleen in banden behandeld met jouw product?
Ik begrijp echt niet meer wat je nu precies bedoelt...
Begrijp ik nou dat je een product hebt ontwikkelt dat het wegsijpelen van lucht door rubber met 2 % vermindert?Dat het stikstofverlies t.o.v. lucht 2% langzamer plaatsvindt -
Of wordt stikstof 2% langzamer doorgelaten dan (lucht? zuurstof?) in elke band, of alleen in banden behandeld met jouw product?
Ik begrijp echt niet meer wat je nu precies bedoelt...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 3
Re: Stikstof in autobanden
Ik bedoel het volgende :Aad schrijft:Begrijp ik nou dat je een product hebt ontwikkelt dat het wegsijpelen van lucht door rubber met 2 % vermindert?Dat het stikstofverlies t.o.v. lucht 2% langzamer plaatsvindt -
Of wordt stikstof 2% langzamer doorgelaten dan (lucht? zuurstof?) in elke band, of alleen in banden behandeld met jouw product?
Ik begrijp echt niet meer wat je nu precies bedoelt...
Tijdens testen welke wij i.s.m. Daimler en Dekra hebben gedaan is bewezen dat bij een band gevuld met stikstof 2% langzamer zijn druk verliest als een band gevuld met "gewone" lucht.
Dit gegeven wordt commercieel "misbruikt" door deze zgn. stikstof vulling leveranciers.
Natuurlijk zijn er ook testen met onze nieuwe produkten gedaan welke daarna "VRIJGEGEVEN" zijn door Daimler Chrysler, maar ook binnen kort door andere fabrieken als Iveco, MAN Diesel, Neoplan, etc.
Daar hebben wij het echter niet over, maar wel over het gebruik van stikstofbandvulling.
Is dit zo duidelijker verwoord ??
-
- Berichten: 582
Re: Stikstof in autobanden
Het is een manier om een leek geld uit de zakken te kloppen want als je dat laat doen kost het enkele euro's.Jan van de Velde schreef:Laatst een paar nieuwe banden onder mijn auto laten leggen. Toen ik mijn auto kwam ophalen trof ik gifgroene ventieldopjes op mijn banden. Nou vind ik het uiterlijk van mijn auto niet zo belangrijk (ik was hem 2 keer per jaar, met kerst en met pasen, of het nou nodig is of niet) maar dit viel me toch wel op. Dit blijkt een aanduiding dat de band is gevuld met 100 % stikstof i.p.v. met lucht.
De reden die hiervoor wordt gegeven, zowel door de bandenboer als op vele internetsites, is dat de band beter op spanning blijft, omdat zuurstofmoleculen kleiner zijn dan stikstofmoleculen en dus makkelijker door het rubber "sijpelen".
Nou heb ik al met vele zoektermen gegoogeld, ook in het engels, maar ik moet tot de conclusie komen dat het verschil in grootte tussen zuurstof- en stikstofmoleculen , resp. 3,9 en 4,1 Angstrom, minimaal is. Ik krijg de neiging om de kreet "een verschil dat geen verschil maakt is geen verschil" te gaan gebruiken.
Als stikstofvulling zo zinvol is dat zelfs een fabriek als Volvo kennelijk standaard al zijn auto's met stikstofgevulde banden aflevert moet er toch wel een betere reden voor dit sijpelverschil bestaan dan alleen maar grootte? Of is het allemaal verkoopargument?
- is er een wezenlijk sijpelverschil te verwachten?
- zo ja , is er nog een andere verklaring behalve molecuulgrootte?
Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond