Springen naar inhoud

Naoh -gehalte in gootsteenontstopper

• Log in om te kunnen reageren

lasdebeer

lasdebeer

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2012 - 20:17

Hallo!

ik zit in 6vwo en heb een practicum scheikunde. Ik be nzelf geen ster in scheikunde en kom uit het volgende totaal niet uit:

we moesten 600mg gootsteenontstopper (bevat voornamelijk NaOH) oplossen in 100 ml. en heirvan 25ml pipeteren in een bekerglas. Daarna hebben we de indicator Broomthymolblauw bij gevoegd. Daarna zetten we met een klem de geleidbaarheid-elektrode vast aan het statief waaraan ook het buret vast zit. In de buret zat 0,5 molair zoutzuur.
Toen moesten we steeds een halve ml zoutzuur toevoegen en dan moesten we de geleidbaarheid en de exacte buretstand aflezen.
De indicator sloeg om toen we 10,0 ml HCl hadden toegevoegd.

Bij deze proef kregen we de volgende opdrachten:
1. maak een grafiek waarin de geleidbaarheid is uitgezet tegen de hoeveelheid toegevoegd zoutzuur. het snijpunt van deze twee lijnen is het equivalentiepunt. er waren twee lijnen want de geleidbaarheid nam eerst af en daarna steeg hij.
Dit was geen probleem!
2. Hoe groot is de afwijking vergeleken met de omslag van de indicator?
Dit was ook geen probleem!
3. Bereken nu het massa-percentage NaOH in de gebruikte gootsteenontstopper?
Hier kom ik niet uit.
4.Ga na of het verloop van de geleidsbaarheidcurve klopt met tabel 41 van binas. zou je met gebruik van salpeterzuur(met dezelfde molariteit) een betere of een slechtere grafiek hebben gekregen?
Het vergelijken ging prima maar het andere helaas niet.
5. Schets de grafiek die je verwacht als je de proef uitgevoerd had met azijnzuur ipv met zoutzuur.
ook geen idee hoe je dat doet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lasdebeer

lasdebeer

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2012 - 20:29

Ik kwam op het volgede uit bij vraag 4:

4. De geleidbaarheidscurve komt overeen met de waarde van tabel 41. Daarin staat dat de geleidbaarheid van Cl- 7,634 is. Uit de grafiek blijkt dat onze geleidbaarheid ook rond de 7,6 zit.
Als we salpeterzuur hadden gebruikt dan was het een slechtere grafiek geweest, omdat de geleidbaarheid van NO3- 7,144 is, dat is 0,490 lager dan die van Cl-. De grafiek zal ongeveer hetzelfde zijn, omdat HNO3 en HCl allebei sterke zuren zijn. Je zal er dus met salpeterzuur er verder naast zitten.

Kan iemand mij zeggen of dit goed is of dat ik helemaal verkeerd zit te denken.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2012 - 20:37

Bij 3: gebruik het gegeven dat 1 mol HCl met 1 mol NaOH reageert. Je kent de molariteit van de gebruikte HCl-oplossing en je weet hoeveel ml HCl-oplossing is gebruikt. Hoeveel mol NaOH zat er dus in de 25 ml oplossing in het bekerglas? Wat wordt dus het gevraagde massapercentage NaOH?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

lasdebeer

lasdebeer

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2012 - 20:54

Bij 3: gebruik het gegeven dat 1 mol HCl met 1 mol NaOH reageert. Je kent de molariteit van de gebruikte HCl-oplossing en je weet hoeveel ml HCl-oplossing is gebruikt. Hoeveel mol NaOH zat er dus in de 25 ml oplossing in het bekerglas? Wat wordt dus het gevraagde massapercentage NaOH?

bedankt! dit is de berekening waar ik op uit kom:
de reactie vergelijking is:
H+ + OH- =H2O
in totaal hebben we 7,5 ml H+ gebruikt(we begonnen op 2,5 en eindigten bij 10) van 0,5 molair
0,0075l*0,5M-0,00375mol H+
dus ook 0,00375 mol NaOH
daarna heb ik de molaire massa keer het aantal mol gedaan:
39,998*0,00375=0.15 gram
25 ml is 25 gram
dus het massapercentage = 0,15/25=0,006%

Ik vond dit wel een heel klein getal en vraag me af of het goed is

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2012 - 22:26

Ik vond dit wel een heel klein getal en vraag me af of het goed is

op zich gaat dat goed, maar.....

Je vond 0,15 g NaOH.
Als dat in 25 mL water zat is de massaFRACTIE in die oplossing weliswaar 0,006, het massaPERCENTAGE daarmee echter 0,6%.

Vraag is, werd het massapercentage in die 25 mL gevraagd, of het massapercentage NaOH in iets anders? Lees je vraag nog eens goed, volgens mij heb je nog wat terugrekenwerk te doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

lasdebeer

lasdebeer

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2012 - 08:42

op zich gaat dat goed, maar.....

Je vond 0,15 g NaOH.
Als dat in 25 mL water zat is de massaFRACTIE in die oplossing weliswaar 0,006, het massaPERCENTAGE daarmee echter 0,6%.

Vraag is, werd het massapercentage in die 25 mL gevraagd, of het massapercentage NaOH in iets anders? Lees je vraag nog eens goed, volgens mij heb je nog wat terugrekenwerk te doen.

de vraag was hoe groot het massapercentage van de gootsteenontstopper is.

we hadden 600mg gootsteenontstopper in 100ml dus 150mg in 25ml.
maar dan kom ik uit op:
0,149993/0,15=0,99995=99,995%
In significante cijfers zou dit 1,0*10^2 % zijn.
Op internet heb ik gekeken en zag ik dat gootsteenontstopper voor zo'n 99% uit NaOH bestaat.
Dus dit zou goed zijn?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 januari 2012 - 22:53

Op internet heb ik gekeken en zag ik dat gootsteenontstopper voor zo'n 99% uit NaOH bestaat.
Dus dit zou goed zijn?

kijk, zo'n controle op logische correctheid van de uitkomst van een berekening is ergens goed voor. :)
Die gekorrelde gootsteenontstopper is inderdaad meestal "technisch zuivere" NaOH.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures