Blad door water heen halen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Blad door water heen halen

Hallo,

ik ben een roeier en ik was nieuwsgierig naar hoeveel kracht het kost om mijn 'roeispaan' door stilstaand water te trekken?

Voor de eenvoud even aangenomen dat zowel ik niet beweeg en het water dus stilstaat voordat ik mijn 'roeispaan' door het water haal.

Dus eigenlijk is de vraag, hoeveel kracht kost het om een plaat met oppervlakte A met een snelheid van v m/s door het water te halen?

Hoe moeilijk/makkelijk is het om deze vraag te beantwoorden eigenlijk? Mijn kennis over hydrodynamica is namelijk gering..

bvd,

Gr.

Zwep

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Blad door water heen halen

Hoe moeilijk/makkelijk is het om deze vraag te beantwoorden eigenlijk? Mijn kennis over hydrodynamica is namelijk gering..
Erg moeilijk tot nagenoeg onmogelijk om te berekenen, tenzij met een simulatie misschien. Doordat roeien voornamelijk aan het oppervlak gebeurt en dat dat zich anders gedraagd dan diep water.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 26

Re: Blad door water heen halen

Aha.. bedankt voor je reactie alvast!

Stel je versimpelt het naar een blad die wel diep in het water zit.. is het dan eenvoudiger? De vraag is dan alleen nog of het nog wel realistisch is..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Blad door water heen halen

Dus eigenlijk is de vraag, hoeveel kracht kost het om een plaat met oppervlakte A met een snelheid van v m/s door het water te halen?
Dat is: F = Cw·A·½·ρ·v2

Waarin:

F = kracht, N

Cw = weerstandscoefficient (drag coefficient CD , sleepcoefficient Cs ) = 1,2 in dit geval

ρ = water dichtheid = 1000 kg/m3

v = snelheid plaat t.o.v. water, m/s

A = oppervlak plaat dwars op v, m2
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer